Frysing av gjær

Hei venner,
Jeg har erfart her på forumet at man kan fryse gjær om man lager en blanding 50/50 av gjær og glyserol.  Spørsmålet mitt er om man skal gjøre noe spesielt når gjæren vekkes til live igjen. Må man f.eks. gjøre noe for å fjerne glyserolen?  Eller drar man bare igang en passende starter av det tinte og pitcher hele sulamitten?

FredT
 
Man trenger ikke fjerne glyserolen når man skal lage starter.
Tining kan gjerne skje i kjøleskap, da unngås rask temperaturstigning.

Jeg har pleid å fryse gjæren i små "medisinflasker" som jeg har kjøpt på apotek.
Pleier å fordele hver kultur i minst ti flasker, ettersom man kan være uheldig å ta livet av all gjæren i enkelte flasker.

Det som kan være greit å passe på er at man rister blandingen flere ganger når man har startet innfrysing,
slik at blandingen ikke skiller seg, man vil jo ikke at gjæren skal fryse i reint vann.
Hensikten med glyserolen er at ikke celleveggene i gjæren skal bli ødelagt.
 
Glemte å presisere at mange ikke regner frysing av gjær som god praksis og enkelte gjærstammer tåler frysing dårlig.
Kritikken går på at en ordinær fryser, slik de fleste av oss har hjemme, ikke er kald nok og at man ikke har kontroll på gjærens tilstand.
 
Jeg takker for svar.  Er  kjent med at hjemmefryser ikke er det ideelle, men jeg har jo sett at noen andre her  er svært fornøyde med resultatet.

Nå har jeg holdt liv i gjærstammen min (undergjær fra et herværende bryggeri)  fra tidlig november, og etter min beste viten er den fremdeles helt fin.
Det er mest for ikke å måtte fly i "ett sett" for å skaffe seg ny gjær jeg kunne tenke meg å forsøke på å fryse den.  Ville da eventult gjøre det med en nyanskaffet porsjon - slik at jeg hele tiden har den originale å lage startere av. Funker det kunne jeg sikkert klart meg et år med en forsyning ;-))
Den jeg har nå har jeg tatt vare på og syrevasket en gang. Deretter vannvasket - og hatt den i  (flere små) desinfiserte sveiseforseglete plasticbags. Oppbevares i kjøleskap. Ser som sagt ut til å funke brukbart.
 
Det er en god del penger å spare på gjenbruk av gjær :) har laget ca 200L på samme stammen nå, og ikke hatt noen problemer så langt
 
Ooops har hatt 2 pakker med wlp001 til lagring i kjøleskap i 3 døgn på -1.9 C. Går det bra eller må eg handla nytt?
Mest sannsynligvis går det bra, men du bør sette en starter. Både for å sjekke at det faktisk er liv, og for å sikre at antallet er stort nok.
 
Mest sannsynligvis går det bra, men du bør sette en starter. Både for å sjekke at det faktisk er liv, og for å sikre at antallet er stort nok.
Har ikkje tid. Er allerede kommt til skyllinga. Tenker eg hiv dei oppi. Og så kjøper eg ein pakke til om det ikkje er action etter 24 timar.
 
Har ikkje tid. Er allerede kommt til skyllinga. Tenker eg hiv dei oppi. Og så kjøper eg ein pakke til om det ikkje er action etter 24 timar.

Når du har kokt i 15 minutter tar du 1 liter med vørter, kjøler ned til whatever du skal pitche på, og så hiver du gjæren opp og lar den ligge der og kose seg.
På det tidspunktet er vørteren sterilisert og SG er ikke så høy som den er når du er ferdig å koke.
På denne måten vekker du gjæren så skånsomt som du kan.

Når du har kokt, kjølt ned, osv så har gjæren fått så god hjelp som den kan.
Da pitcher du hele literen i resten av vørteren.
 
Sist redigert:
Når du har kokt i 15 minutter tar du 1 liter med vørter, kjøler ned til whatever du skal pitche på, og så hiver du gjæren opp og lar den ligge der og kose seg.
På det tidspunktet er vørteren sterilisert og SG er ikke så høy som den er når du er ferdig å koke.
På denne måten vekker du gjæren så skånsomt som du kan.

Når du har kokt, kjølt ned, osv så har gjæren fått så god hjelp som den kan.
Da pitcher du hele literen i resten av vørteren.
Høyres ut som ein bra plan. prøver det.
 
Sendte også mail til White Labs. Her er svaret:
Unfortunately that freezing temp is going to kill the yeast so it’ll be unusable. You can always try bringing them up to room temp and making a starter to see, but most likely the yeast is dead.
 
Sendte også mail til White Labs. Her er svaret:
Unfortunately that freezing temp is going to kill the yeast so it’ll be unusable. You can always try bringing them up to room temp and making a starter to see, but most likely the yeast is dead.

Sikkert noe de "måtte" svare siden du hadde sendt en mail, for å være sikker på å ikke bli saksøkt for uteblivende gjæringsaktivitet :p
 
Tilbake
Topp