1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Fukter du glasset?

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av SveinB, 20 Aug 2018.

1. SveinB

SveinB
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Når du ber om et glass øl i en bar i UK, USA og mange andre steder i verden, vil bartenderen som regel fukte glasset med vann før han skjenker øl. Hvorfor gjør han det, og hvorfor gjøres det sjelden eller aldri i Norge? Fukter dere glassene før skjenking?

2. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

De sier at da skyller man vekk støv som ellers ville vært festepunkter for bobler, som gir inntrykk av at glasset ikke er rent nok.

3. SundbØL

SundbØL
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Fuktig glass fører til mindre skumming ved sjenking. Jeg brukte å gjøre det hele tiden da jeg jobba som bartender.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

4. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Gjør det for å kjøle ned glasset. Opplever at det blir mindre skum når man tapper fra kran.

5. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vil ikke det føre til at skummet ikke får bygd seg opp

6. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Aldri hatt problemer med det

7. SundbØL

SundbØL
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Spørs vel helt på karboneringsnivået i øla det. Jeg karbonerer ganske lavt på fat så jeg trenger ikke å fukte glassene.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

8. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det gjøres på de fleste ølsteder i Oslo, i alle fall.

Tipper, som Bjarte sier, at det er for å gi et "renere" glass, altså ikke et slikt glass hvor du ser kullsyren henger fast langs kanten på glasset. Det er ikke et kvalitetstegn.

RETBergen liker dette.
  9. kaffenons

kaffenons
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er det skum som henger igjen oppe i glasset etter hvert som du drikker du mener, eller er det bobler fra nede i glasset etter at det er tappet og skummet har lagt seg?

10. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det skal gjerne henge igjen "gardiner" av skum på glasset (over overflaten) etter hvert som du tømmer det, men det skal ikke feste seg enkeltbobler eller klaser av bobler på innsiden av glasset (under øloverflaten). Det sistnevnte er ofte et tegn på at glasset ikke er riktig rengjort.

11. kaffenons

kaffenons
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ok, jeg syns det er stilig at det bobler fra bunnen av glasset selv om det blir stående litt, men det er vel noe annet enn det du beskriver.

Del denne siden