Fuller’s ESB clone - noen som har forsøkt denne?

bjornwaa

Norbrygg-medlem
Fuller’s ESB clone
(5 gallons/ 19 L, all-grain)
OG = 1.060 FG = 1.014
IBU = 35 SRM = 15
ABV = 5.9%

This recipe is for the bottled version of ESB. The cask version in the UK is 5.5% ABV.

Ingredients
11 lbs. 3 oz. (5.1 kg) Muntons pale ale malt
1 lb. 2 oz. (0.51 kg) crystal malt (75 °L)
5.25 AAU Target hops (60 min)
(0.53 oz./15 g of 10% alpha acids)
2.6 AAU Challenger hops (60 min)
(0.34 oz./10 g of 7.5% alpha acids)
0.83 AAU Northdown hops (15 min)
(0.1 oz./2.7 g of 8.5% alpha acids)
1.66 AAU Goldings hops (15 min)
(0.33 oz./9.4 g of 5% alpha acids)
0.33 oz. (9.4 g) Goldings hops
(dry hop)
Wyeast 1968 (London ESB) or White Labs WLP002 (English Ale) yeast

Step by Step
Mash grains at 153 °F (67 °C) in 16.5 quarts (15.5 L) of water. Mash for 60 minutes. Collect 6.5 gallons (25 L) of wort. Boil for 60 minutes, adding hops at the times indicated. Cool and ferment at 69 °F (21 °C). Add Goldings dry hops to secondary fermenter.
 
Tror jeg hadde bytta basemalten med Maris Otter og droppa tørrhumling. Liker også originalen! :)
 
Jeg har brygget en clone av Fuller´s ESB, men ikke akkurat denne oppskrifta. Ble greit fornøyd med det jeg tappet på fat, så det ble tømt i løpet av et par måneder. Flasket ca ti flasker også, som har fått stå inntil nylig (tror jeg brygget denne i august). Smakte en på julaften; hadde blitt enda mye bedre med lagring. Denne skal definitivt brygges igjen.
 
Har du oppskriften og vil du eventuelt dele?
Jeg vil selvfølgelig dele. Skal se hva jeg finner i min noe rotete logg. Husker at jeg søkte opp oppskriften på nett og fulgte denne slavisk.

Edit: Jeg brukte samme maltblanding og gjær som ovenfor, bortsett fra at jeg byttet Munton´s med Maris Otter, mest fordi jeg ikke fikk tak i Munton´s. Humleskjema har jeg ikke, men dette ser vel greit ut. Kan dog ikke huske at jeg tørrhumlet, og er temmelig sikker på at jeg ikke stakk om. Lykke til, og jeg anbefaler altså å ikke være like utålmodig som meg med tanke på å gi den tid til å modnes.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp