Funker humleposer til pellets?

Erlend H.

Norbrygg-medlem
Jeg har nettopp mottatt en 10-pakk med humleposer fra vin og bar, men synes disse var noe grov i nettingen i forhold til det jeg hadde håpet på.
Hvor "finmalt" er pelletsene når de løses opp, og kan jeg forvente at disse humleposene i det hele tatt kommer til å holde på innholdet? Jeg bruker en platekjøler til nedkjøling og ser neppe for meg at den blir å vare lenge hvis jeg kjører pellets ufiltrert gjennom denne..

Noen som har erfaring med dette?

Mvh,
Erlend H
 

Vedlegg

  • Bilde00001.jpg
    Bilde00001.jpg
    158,3 KB · Sett: 461
  • Bilde00002.jpg
    Bilde00002.jpg
    197,7 KB · Sett: 466
erlend71 skrev:
Jeg har nettopp mottatt en 10-pakk med humleposer fra Vin og Bar, men synes disse var noe grov i nettingen i forhold til det jeg hadde håpet på.
Hvor "finmalt" er pelletsene når de løses opp, og kan jeg forvente at disse humleposene i det hele tatt kommer til å holde på innholdet? Jeg bruker en platekjøler til nedkjøling og ser neppe for meg at den blir å vare lenge hvis jeg kjører pellets ufiltrert gjennom denne..

Noen som har erfaring med dette?

Mvh,
Erlend H

Kjør på, fønke fett det.
 
Hva er max anbefalt mengde pellets pr humlepose?
På mine første brygg så brukte jeg osteklede klippet til passende lommetørkle-størrelse som jeg la pellets oppi og brettet/knøt sammen i toppen med hyssing. Det så helt greit ut helt til jeg hadde det i gryta, da este jo pelletsen ut og fylte hele duken som en kulerund ball.....

Erlend H.
 
De ble vel også så tett at luften i posene tvinget de opp så det må vel også ballast til for å holde de nede.
 
Humleposen er veldig elastisk. Aldri tenkt på "makslast", har hatt opp mot 70-80 gram uten problem i posen. Som Oddvar er inne på, en vekt er smart. En syrefast bolt eller mutter gjør susen.

Bruker hissig i posen og binder den i hansken på kjelen, vil ikke at den skal legge seg ned på varmeelementet.
 
Tilbake
Topp