Fylde i øl.

Mc.

Norbrygg-medlem
Fikk tilbakemelding på et øl innsendt til NM. Dommerne mente ølet hadde tynn munnfølelse. FG var 1019.
Malt var MO, crystamalt og bittelitt Blackmalt og roasted barley.
Tilsatt Black treacle.
Mesker på 66 grader. Trodde ikke en FG på 1019 ville føles tynn? Maks FG for typeriktighet var 1021.
Noen tips?
 
God artikkel. Kanskje prøve chitmalt neste gang. Carapils har jeg prøvd uten å bli imponert.
 
Dette var et mørkt sterkt øl .Moderat ibu og middels karbonering.
Laget meg chitmalt nettopp.tenkte å teste det på en lager.
 
Dette er et interessant tema - og noe jeg gjerne skulle hatt en grei løsning på.

At du fikk et tynt øl med såpass høy FG som 1.019 er ikke så overraskende, egentlig. Det sier noe om at dekstriner ikke hjelper så mye. Var ølet ganske tørt? Hvilken gjær brukte du? Mens dekstriner ikke hjelper så mye, tror jeg maltotriose bidrar positivt, fordi den gir ørlite sødme. Så gjær som wlp002 eller wyeast kan være et godt valg. Mesking på 66 kombinert med en godt attenuerende gjær vil jeg tro gir et ganske tørt øl?

Hvis pH er litt lav, vil det bidra til en tynn følelse, også - mener jeg. Da vil det mørke ølet også oppleves som nokså endimensjonalt.

Et langt steg - 40 minutter + - på 70-72 skal hjelpe på skumfasthet og munnfølelse, i følge Kunze (jeg har det referert fra en artikkel av Kai Troester).

Hvete- eller havremalt gir proteiner som bidrar til munnfølelsen. Golden Naked Oats er ikke så dumt å bruke i et mørkt øl.
 
Hva slags øltype var det?

Selv synes jeg den beste og enkleste veien til mer munnfølelse er lengre koketid. Alt ettersom hvor hvor mye sukker som er i vørteren så kan det være to forskjellige øl med noen timers ekstra kok ifht en time.
 
Jeg brukte 1318 for gjæring.
GNO må kanskje kjøpes inn.
Tenker å prøve chitmalt på neste batch.
Har ikke smakt ølet på en stund, men det kjennes kanskje litt tørt siden det er brukt blackmalt.
 
Tilbake
Topp