• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

fylle co2 i Oslo

Søker råd..

Er klar over at det ligger en egen tråd på dette temaet, men den er så lang og uoversiktlig og utdatert at jeg mister motet.

Har fått med meg at det er Ernst Nilsen på Alnabru som er plassen å benytte i Oslo ift å fylle opp co2-flaska? Utfordringen er at jeg er tom for gass, og at jeg skal servere øl fra fat i morgen, lørdag. Ernst Nilsen har kun åpent fra mandag til fredag 08-16. Altså helt håpløst for oss vanlige dødelige som jobber..

Derfor.. noen som har tips til hvor man kan få fyllt tanken i Oslo? Håper å slippe å kjøre langt utenfor...


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Om det er full krise kan jeg låne bort en så godt som full 2kg flaske. Depositum er hva en slik koster på bryggselv som blir refundert ved tilbakelevering. Bor på Nordstrand.
 
Jeg har brukt de små co2 patronene de selger på blant annet bryggeland med tilhørende holder i krisetilfeller. Jeg harvalltid noen liggende forvsikkerhets skyld. Det er ikke ideelt, men det funker som en nødløsning
 
Tusen takk for tips og hyggelige tilbud! Takk for tilbud om lån bobkaare, men har en kompis jeg kan låne av.

Men er det ingen andre enn Ernst Nilsen som fyller CO2-flasker i Oslo?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Avhenger av åssen co2-flaske du har selvsagt, men de vanlige 2 kilos flaskene pleier jeg å bytte inn i nye på bryggeland i sannergata. Koster vel noe mer enn å fylle på alnabru, men åpningstidene er såpass mye mer jobbvennlig at det betaler jeg gjerne
 
Jeg har lagt meg på følgende taktikk for ikke å havne i Co2 mangel (så får vi se om den funker i praksis...)

Til daglig bruker jeg en 5kg flaske. Ombygget brannslukkingsapparat fra Ernst-Nielsen. Kostet 1200 kroner ferdig fyllt og koster 450 å fylle.

Backup er en 2kg fra Bryggselv. Kostet ved en inkurie også 1200 kroner og koster 400 kroner å fylle. Denne er tiltenkt brukt kun i mellomtiden til jeg får fyllt den store når den går tom. Med slik bruk burde den holde i årevis før den trenger fylling på ny. Gitt åpningstidene til de som fyller kan det dog ta sin tid før jeg faktisk får fyllt.

Så moralen er: Kjøp heller ombygget brannslukningsapparat. Rommer 2.5 ganger så mye CO2 og koster i praksis det samme å fylle som en liten flaske og holder mye lengre.
 
takker for alle tips og tilbakemelindinger!

I dag blir det et forsøk på å bytte til seg ny flaske på bryggeland i sannergata.

Men som du bobkaare sier, det er smart å ha en 5-kilos som primærtank.

Det tar jo ikke så mye co2 å karbonere og servere et fat, men jeg tror det er min fatvaskerutine som er den store co2-tyven. Først grunndige skyllinger med varmt vann. Deretter et døgn med PWB, som deretter drives opp stigrøret ved hjelp av CO2, for deretter å tømme og skylle fatet, for deretter en runde starsan som også skal drives ut av stigrør ved hjelp av co2. Denne runddansen tar mye gass.

Noen som har en lur løsning her?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
takker for alle tips og tilbakemelindinger!

I dag blir det et forsøk på å bytte til seg ny flaske på bryggeland i sannergata.

Men som du bobkaare sier, det er smart å ha en 5-kilos som primærtank.

Det tar jo ikke så mye co2 å karbonere og servere et fat, men jeg tror det er min fatvaskerutine som er den store co2-tyven. Først grunndige skyllinger med varmt vann. Deretter et døgn med PWB, som deretter drives opp stigrøret ved hjelp av CO2, for deretter å tømme og skylle fatet, for deretter en runde starsan som også skal drives ut av stigrør ved hjelp av co2. Denne runddansen tar mye gass.

Noen som har en lur løsning her?


Sent from my iPad using Tapatalk

Kompressor.

De små 12V fra biltema til 90,- kr holder sikkert. Finn en gammel laptop strømforsyning for å drive den. Eller en billader hvis du har det fra før. Ev har de en batteridrevet til 70,- kr.

Eller kanskje en sykkelpumpe?
Http://biltema.no/no/Fritid/Sykler/Tilbehor/Pumper/Handpumpe-27513/
 
Kompressor.

De små 12V fra biltema til 90,- kr holder sikkert. Finn en gammel laptop strømforsyning for å drive den. Eller en billader hvis du har det fra før. Ev har de en batteridrevet til 70,- kr.

Eller kanskje en sykkelpumpe?
Http://biltema.no/no/Fritid/Sykler/Tilbehor/Pumper/Handpumpe-27513/

hmm.. kanskje det er så enkelt som å koble en ball-lock gasskobling på en sykkelpumpe?? Kanskje det skal få prisen for dagens Trippel Lima?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
takker for alle tips og tilbakemelindinger!

I dag blir det et forsøk på å bytte til seg ny flaske på bryggeland i sannergata.

Men som du bobkaare sier, det er smart å ha en 5-kilos som primærtank.

Det tar jo ikke så mye co2 å karbonere og servere et fat, men jeg tror det er min fatvaskerutine som er den store co2-tyven. Først grunndige skyllinger med varmt vann. Deretter et døgn med PWB, som deretter drives opp stigrøret ved hjelp av CO2, for deretter å tømme og skylle fatet, for deretter en runde starsan som også skal drives ut av stigrør ved hjelp av co2. Denne runddansen tar mye gass.

Noen som har en lur løsning her?


Sent from my iPad using Tapatalk

Dette var grunnen til at jeg sluttet å bruke gass for å pumpe starsan over til neste fat, det går med en del gass ja.

Med mindre du har et lukket system når du fater så er det egentlig ikke vits i å pumpe over med gass, selv om det er mye stiligere. Jeg hatt gått over til å bare bruke hevert mellom fat. Får samme resultat, et tomt og et fullt fat :)
 
fikk nå byttet flaske på Bryggeland.. Til den nette sum av 498,-. Stiv pris...


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Fytti grisen. Fyller min 6kg's for 450 på erns nilsen.

Men sån er det å måtte ty til de som ikke er spesialister på ting.

Feks så får du gardena-kloner til slikk og ingeting på Biltema, mens hos BS koster de prosentvis mye mer, fordi de kjøper av BT.
 
Ja, det er drøyt.. Skal kjøpe en større på Ernst Nilsen og benytte 2-kiloen til backup. Har kjøpt gass hos Bryggeland for siste gang.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Såvidt jeg vet står det bare maks 5kg på "plakaten for hjemmebryggere" idet du går inn hoss Ernst N. De selger 6kg og, prisen å fylle opp 6kg er samme som 5kg, 450kr. Be om 6kg.
 
Ser att tråden är gammal men kan uppdatera priserna lite för påfyllning hos Ernst N på Alna.

6 kg = 500 kr
2 kg = 400 kr
 
Tilbake
Topp