Fylle flasker fra fat.

Jeg er ute etter utstyr som gjør at jeg kan tappe på flasker direkte fra fat. Praktisk når jeg har tenkt å stikke på fest eller når jeg har 4-5 liter igjen i fatet og et nytt brygg på gjæring, sånn at jeg kan tømme fatet og fylle på med ny øl.

Jeg har sett at Blichmann Beergun er aktuell, men er det andre alternativer der ute? Hva bruker dere!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg begynte med fat i fjor og har både beergun og den saken som han viser til fra aliexpress. Har ikke montert den tappesaken, men har brukt beergun noen ganger og den er iallefall genial...

Litt arbeid er det med den, men når man har montert den opp så fyller du en kasse på en,to,tre omtrent uten noe rot.Men bør fylle en kasse når en først tar den fram ..

Easybrew
 
Sist redigert:
Denne er tett både mot fatet og flaska. Hva skjer da med trykket som bygger seg opp i flaska når du åpner fatet?
Fatet beholder trykklet sitt. Du fyller først flaska med co2 med samme trykk som er på fatet. Så kobles ølet til. Du må ha en slange med ølventil i begge ender.
Det skummer gjerne litt over når du fjerner den fra flaska etter fylling, men ikke mye, så lenge ølet er kaldt.
 
Fatet beholder trykklet sitt. Du fyller først flaska med co2 med samme trykk som er på fatet. Så kobles ølet til. Du må ha en slange med ølventil i begge ender.
Det skummer gjerne litt over når du fjerner den fra flaska etter fylling, men ikke mye, så lenge ølet er kaldt.

Skjønte ikke dette. Hvor blir det av co2en som er i flaska når du skal fylle på med øl?
 
Du åpner forsiktig på fyllekorka så co2 siver ut og gir plass til ølet. Litt "feeling" på det så går det bra.
 
Forsøkte å fylle en flaske i dag ved å 1. tappe ut litt trykk, 2. kjøle ned flaska på forhånd med kaldt vann og
3. sette en liten slange på tuppen av picnick krana som jeg førte ned i flaska
funka ganske bra syntes, ikke no skumproblemer. Så får vi se om jeg er like fornøyd dagen jeg åpner flaska

DSC01633.jpg DSC01635.jpg DSC01636.jpg
 
Så lavt som mulig, 0,2 bar
0,6 -0,7 har også fungert
kommer vel også litt ann på hvor høyt ølet er karbonet på forhånd
prøvde faktisk med en tripel i dag på 1 bar, det var håpløst
 
Skal du fylle en del flasker så kjøp den svenske mottrykksfylleren. Beste investeringen jeg har gjort for å øke kvaliteten på flaskeølet.
 
Og husk å korke mens du lar det skumme over. Hvis ikke blir det fort oksidert er min erfaring.
 
Tilbake
Topp