Gamel malt

Hei.

Etter å ha brygget ekstremt lite de siste årene begynner jeg endelig å se gode muligheter for å kome igang igjen.

Grunnet dette har jeg fortsatt masse malt liggende som er flere år gammel.
Mitt spørsmål er hvordan dette påvirker malten?

Ved lukt å smak virker det ikke som det er noe galt med malten og den har hatt grei lagring heletiden.

Jeg brygget en pale ale i går med denne malten og endte opp med ett mye lavere utbytte en hva jeg har været vant med.
Kan dette skyldes malten eller er det bare att jeg er litt rusten :jaha:

Viss det i hovedsak er utbytte som er problemet, er det greit å benytte seg av spesialmalten og dumpe basismalten?
 
Da jeg kjøpte mitt bryggeri fulgte det med en masse malt og jeg brukte den villig vekk, synes ikke det var noen forskjell når jeg kjøpte inn ny malt.  Om den har vært lagret tørt så kan ikke jeg se at det ikke vil bli godt øl av det, hadde brygga en gang til for å sjekke utbytte nok en gang.
 
Til info gjorde jeg ett nytt forsøk i dag med stor suksess :skitbra:

Mitt bryggeri er en 20L speidel.
Grunnen til det dårlige utbyttet var att møllen var for grovt stilt og att jeg skylte med alt vannet på en gang.

Ved å stille møllen ned til 1,2mm, benytte meg av 50g risehuls, og å skylle med ca.1l vann om gangen endte jeg med det beste utbytte jeg har hatt, 85%  :skaal2:
 
Det blir spennende å høre hvordan ølet blir! Du får ta med en prøve til neste Saltentreff ;D.

Vi har brukt malt som har passert 2 år etter proddato, og det har gått helt greit. Tviler ikke på at det hadde blitt enda bedre med helt fersk malt... noen maltsorter mister nok piffen raskere enn andre, i hvert fall aromamessig. Jeg mistenker at jeg var for sen på avtrekkeren med noe røykmalt feks, det ble utrulig tamt selv med 50% røykmalt.
 
Tilbake
Topp