Gammel Wlp833

-Tormod-

Norbrygg-medlem
Har ei pakke wpl833 som har ligget i kjøleskapet hele tiden, men var best før april 2022. Er det noe vits å prøve å riste liv i den?
 
Har ikke dme liggende, jeg bruker vørterøl de gangene jeg lager starter (ikke at det har noe med saken å gjøre, men må jeg bruke x antall steg så går vinninga opp i spinninga). Kan jeg bruke en 6-pakk og bare la det snurre til det våkner til liv og deretter er den good to go?
 
Sist redigert:
Har ikke dme liggende, jeg bruker vørterøl de gangene jeg lager starter (ikke at det har noe med saken å gjøre, men må jeg bruke x antall steg så går vinninga opp i spinninga). Kan jeg bruke en 6-pakk og bare la det snurre til det våkner til liv og deretter er den good to go?
Jeg ville brukt bare en i første omgang. Det er en rimelig stor risiko for at den gjæren er død.
 
Jeg kaster flytende gjær etter 8 måneders alder. Hvis best før-datoen var for 10 måneder siden, så ble den sannsynligvis produsert for 14-16 måneder siden. Derfor ville jeg absolutt blitt kvitt det. Etter min erfaring er det ikke verdt risikoen å prøve å bruke det.
 
Det er jo et spørsmål om det er noe galt med gjær som har blitt gammel i dvale. Jeg skal ikke være altfor tverrsikker, men jeg trur ikke det er det - bortsett fra at det aller meste av den er død. Så du kan ikke bruke den som du ville brukt en ny gjær; du må sette en starter - både for å få nok gjær, og for å revitalisere gjæren.

Jeg går veien om to startere. Først bare en liten for å sjekke om det er liv, og om det er liv, setter jeg en stor. Jeg har fått liv i ett år gammel gjær (fra Imperial), og har ikke kunnet se at det har blitt noe dårligere øl av den.
 
Har ei pakke wpl833 som har ligget i kjøleskapet hele tiden, men var best før april 2022. Er det noe vits å prøve å riste liv i den?
Det går nok bra. Vekk den med en tynnere starter på rundt 1.020 – og hvis det går bra er det bare å steppe opp. Fant en WLP007 med utløpsdato tidlig 2020 i kjøleskapet. Gikk fint å gjenopplive den mer enn to år senere.
 
Det går nok bra. Vekk den med en tynnere starter på rundt 1.020 – og hvis det går bra er det bare å steppe opp. Fant en WLP007 med utløpsdato tidlig 2020 i kjøleskapet. Gikk fint å gjenopplive den mer enn to år senere.
Kan det gjøres så enkelt som å vanne ut en boks vørterøl?
 
Tilbake
Topp