Gass alarm

oeng

Norbrygg-medlem
Om vintrene har jeg pleid å brygge/koke med gasskomfyren på kjøkkenet, men ønsker nå å samle allt i et eget bryggerom for helårs bruk.
Når jeg koker på kjøkkenet har jeg aldri hatt en tanke om å bli kvalt av avgasser, så muligens det bare er psykologisk at man bekymrer seg for å bli kvalt når man bruker gassbrenner i et bryggerom? Rommet har en åpen dør rett ut, og etterhvert vil det bli installert en ventilator for å trekke ut damp og avgasser.
Leser her på forumet at det er flere andre som brygger innendørs med gassbrennere, så dette går jo tydeligvis bra...

Er uansett litt betenkt og tenker at bedre å være føre var, så er det noen som kan anbefale en gass alarm (eller måler) for bruk i et bryggerom?

avgasser etter propanbrenner er jo bare vanndamp. ufarlig spør du meg. hvis brenneren blir stående på, og flammen slukker har du derimot en bombe.... men det er vel sjelden vare.
jeg har brukt gasskomfyr på kjøkkenet i snart 10 år, uten problemer, men den har jo automatisk avstenging hvis flammen slukker....

Hadde glemt i farten at disse enkle brennerne ikke har automatisk avstenging hvis flammen slukker.
Men et enkelt tiltak for å unngå "bombe" er å være tilstede i rommet så lenge brenneren står på  :)

Ser at Clas Ohlson har en "Alarm for Kullos", noen som kjenner til denne?

Tror problemet med krabbekokere er at de forbruker så mye luft at det blir problemer innendørs. Du blir nok ikke kvalt, gassflammen kveles vel fortere, men da blir den vel stående å spy propan....

oeng skrev:
Hadde glemt i farten at disse enkle brennerne ikke har automatisk avstenging hvis flammen slukker.
Men et enkelt tiltak for å unngå "bombe" er å være tilstede i rommet så lenge brenneren står på  :)

Ser at Clas Ohlson har en "Alarm for Kullos", noen som kjenner til denne?

Nå må du passe på hva du egentlig er redd for. En kullosalarm (som måler innhold av CO i lufta) vil bare gå av hvis den måler CO og det vil den bare gjøre hvis brenneren din produserer CO, og det gjør den bare hvis den får for lite O2 og da er løpet kjørt for lenge siden.... :)

Det du isåfall trenger er en propanalarm med eventuell magnetventil på propantilførselen. Jeg ville vel først satt opp døra inn til rommet og mulighet for gjennomtrekk, da vil (av)gassen finne veien ut selv.

Tilbake
Topp