Gassbrenner fra Petit

Vurderer å skaffe meg den brenneren Petit selger.

Er den OK å bruke? (Ja, jeg vet at malingen brenner av  ...  :nosmile: )

Hva mer trenger jeg enn selve brenneren, og hva koster dette sånn omtrentlig?

Noen som vet om det finnes noen bedre til (omtrent) samme pris?
 
har sett den i Belgia hvor petit henter fra. koster 53 euro.

Jeg har sett krabbekoker (støpejern) til 249 kroner i en jernvarebutikk med samme effekt. vurderer å kjøpe en selv.
 
Felleskjøpet har rimelig gassbrenner, sjekk hjemmesiden deres, søk etter krabbekoker. Du trenger regulator i tillegg, dette er rimelig hos Biltema. Samt gassflaske, det er på Statoil.
 
Hei!

Bare pass på at du får riktig gassregulator dersom du kjøpet krabbekoker hos Felleskjøpet. I følge nettsidene deres skal denne ha 50 mbar gasstrykk, mens gassregulatorene de selger gir 30 mbar.

Felleskjøpet i Bjerkreim i Rogaland solgte disse krabbekokerne veldig billig da de mente at de var noe skikkelig dritt og at de nesten ikke ga varme. Da jeg gjorde dem oppmerksomme på at de kanskje kjørte dem på omtrent halvparten så høyt gasstrykk som de var beregnet for måtte de ta noen telefoner til sentrallageret for å sjekke, og måtte til slutt innrømme at de nok hadde "gitt bort" noen titalls kokere uten at det strengt tatt var nødvendig.

Tror de har skaffet seg riktige regulatorer nå :)
 
Det var jammen bra du nevnte det :ilike:
jeg ser at den fra Biltema kun går til 29 mBar. Dvs. Ikke kjøp derifra.
Jeg har kjøpt der men heldigvis ikke pakket opp. Skal leveres igjen mandag...
 
Jeg kjøpte meg King Kooker fra http://www.cabelas.com for noen år siden.  Brenneren er svært bra (ca 16KW) når man ikke bruker regulator, kun en regulerbar ventil på toppen av gassflaska, dvs. den ligner på er normal regulator, men har i stedet en rød skruknapp på toppen, og jeg får trykket som er i flaska ut til brenneren.

Altså kuttet jeg slangen som er koblet til brenneren, tok vekk den opprinnelige regulatoren, og satte på en ventil (altså uregulert) fra Propan & Fritid.  Det er svært mye futt i den brenneren, og det er litt vanskelig å stille futten ned slik at det ikke fosskoker.

Cabelas tar 45% av vareverdien i frakt, og når man kjøper billige, men tunge ting så blir det en grei handel.  Så blir man i stand til å lage seg frityrstekt kalkun i samme slengen, det følger med hestesprøyte til kalkunmarinering også.   
 
Har en slik krabbekoker selv (som jeg faktisk bruker til å koke krabbe i), kjøpt på Europris, men nøyaktig den samme som FK selger.

Og det er helt riktig, det er en drittbrenner, HVIS en bruker vanlig gassregulator på 30 mbar for feks. grill.

I Stavanger kjøpte jeg en trinnløs regulator for vanlig gassflaske fra 0.5 (50 mbar) - 2.0 bar
Du slipper å bekymre deg for lav effekt for å si det slik..
Har fyrt den på full guffe noen ganger for å få kokt opp en 40 l vann, ingen problem, men det går med en del gass da >:D
Den har oppgitt kapasitet på 4 kg/t

Pass på underlaget, med skikkelig fyring blir det noe stikkflamme under brenneren. Og så er nok varmeskjold en god idé.


Bjarte
 
I og med jeg kjøper inn gassutstyr nå, ble spørsmålet om trykk på regulator veldig aktuelt. Har krabbekoker fra FK (Osjord), denne er på 4,8 kW. Ringte Gass-service i Bergen, de har brennere/ kokere på 9,2 kW - og bruker regulatorer på 30 mBar. Det burde da være mulig å få FK sin til å yte bra med samme regulator? Skal prøve - hvis ikke bestiller jeg fra Gass-service (http://www.gasservice.no/default.asp?k=64&id=90&aid=181).
 
Tilbake
Topp