Gassbrenner

Grove

Norbrygg-medlem
Hvor får man egentlig kjøpt en god og rimelig gassbrenner? Jeg tenker å koke inntil 40 liter vørter på denne.  :beersmiley:
 
Her kan du sjekke hvor mange kiloWatt brenneren må kunne yte for å oppfylle kravene dine (variablene: oppvarmingstid, temperaturforskjell og veskemengde).

I Tyskland selges slike saker mye og du kan prøve å lete på www.ebay.de etter paellabrenner, gasbrenner, hockerkocher. En tysk importør av varer fra Portugal (www.prendes.de) selger gasbrennere for følgende pris (prisene er litt gamle):

[tt]                        antall
diameter(cm)  kiloWatt  gasringer  Pris(€)

      20          5        1      18,44
      30          8        1      21,46
      40        13,5      2      42,43
      50        17,2      2      56,26
      60        20,5      3      80,62
      70          ?        ?      119,71[/tt]

Kanskje butikkinnehaveren er grei og sender varen som gave (1000 kr-grensen).

Øvrige butikker du kan prøve:
http://www.paella.de/shop/index.html http://www.grills24.de/

Kilde: http://www.hobbybrauer.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&fid=1&tid=550&page=1&orderdate=
 
Petit selger en på 8,3 Kw til 656,50 kr. Den varmer j... bra!
Så bra at malingen på den brenner av og avgir en forferdelig lukt (men det gir seg når alt er brent opp  ;D)
 
Hehe. Det høres ut som om den duger. 8kW høres mer enn nok ut.

De sier følgende om denne brenneren på nettsidene sine:

| Gassbrenner
|
| Kokekaret kan plasseres på en komfyr, en enkeltstående plate ("kokekrakk"), det kan ha innebygget
| varmeelement eller det kan fyres med gass, f. eks med vår nye gassbrenner (bildet).
| Du bør bruke en spesiell regulator (bildet) som åpner for tiltrekkelig gassmengder for hurtig oppkok. En
| vanlig campingregularor leverer for lavt trykk til dette formålet.
| Bilde: http://petit-agentur.no/bu5.htm
Trenger man denne "spesielle" regulatoren? Denne bringer prisen opp i 1250 kroner.

hakonbe: benytter du denne regulatoren?
 
Siden jeg ofte har kjøpt varer hos brouwland.com (da jeg bodde i Nederland) tok jeg en titt hos dem. Der selger de samme gasbrenneren:

1232255.jpg

gas burner MAMMUTH 8,5 kw € 49,95   

1232297.jpg

gas-regulator 30-50 mbar, inside-thread € 11,39

Tilsammen € 89 (710 kr) som skal tillegges 25% moms + fortollingsavgift blir noe sånt.

Brouwland har en god del gasbrennere mens tidligere nevnte forhandlere er betydelig rimeligere.
 
grove skrev:
Trenger man denne "spesielle" regulatoren? Denne bringer prisen opp i 1250 kroner.

hakonbe: benytter du denne regulatoren?

Jeg bruker denne regulatoren ja, men jeg kjører den ikke på "full gass".
For da er det høye stikk flammer, og et vanvittig bråk.
Også tipper jeg den tømmer gassflaska rimelig fort!

Eduard: Det er vel ikke mulig å bruke den gass regulatoren til norske camping gassflasker?
 
Hmm, det kan godt hende at du har rett, hakonbe... Regulatoren jeg nevnte skal skrus fast og ikke klikkes fast som den grå regulatorhetten som brukes i Norge. Jeg bruker ikke gassgrill så ofte da heller. Av og til så glemmer jeg at vi lever i 'annerledesland'  :p

En annen ting jeg ellers har lest om gassbrennere, spesielt til store mengder ( > 50 l), er at noen med hell har brukt sånne gassbrennere som håndverkere bruker for å smelte/sveise tær på hustak. Slike gassbrennere yter uhorvelig mange kW og er ikke dyre heller.
 
Ser at brygging.no har en regulerbar ventil(av lignende campingregulator). Den kan brukes opp til 2 bar(ca. 50 kW?).

Men, leser at brenneren min(som jeg kjøpte hos petit.no) ikke er bygd til mer enn 8 kW(ca. 0.3 bar), som da er egnet for standard campingregulator. Kan man trygt fyre opp litt extra ved evt. innkjøp av en regulerbar ventil? Noen farer som lurer?

-børge
 
Jeg bruker selv en 8 kW brenner med regulatoren som leverer opp til 2 bar. Det fungerer ypperlig, og gir stor nok effekt til å koke opp 60 - 70 liter vørter innen rimelig tid.
Skrur man trykket for høyt vil man kunne blåse ut flammene :eek:.
Hos meg er det ikke noe fare fordi brenneren er utstyrt med automatisk lukking av gasstrømmen dersom flammen slukker :)
 
Så regulatoren benyttes hovedsaklig for å gi høyere effekt på flammen?

Er brenneren fra Petit utstyrt med automatisk lukking av gasstrømmen dersom flammen slukker? Jeg vil vel tro at en slik vil være å anbefale? :)
 
Ja, høyere trykk gir høyere effekt. Det ligger nok noen begrensinger i selve brenneren (utforming m.m) som gjør at man ikke kan sette på fullt trykk (2 bar). Det er i alle fall merkbar forskjell ved bruk av den regulerbare regulatoren (hmm..) som leverer opptil 2 bar i forhold til den som leverer fast 0.3 bar.

Som en kuriositet kan nevnes at jeg har prøvd å koke vørter en Sievert pro 88 type 2943 industri brenner som leverer 46 kW ;D
(http://www_sievert.se/en/pro86_88.htm)
Det bråke noe infernalsk og tømte gassflaska på et blunk uten at det kokte noe særlig raskere. Det ble for konsentrert flamme. Kun egnet til taktekking  :)
 
..og brenneren petit selger har ikke automatisk slukking dersom flammen slukker.
Jeg kan gjerne legge ut et bilde av brenneren min men jeg får ikke helt til å sette inn bilder på dette forumet, noen som hvet hvordan? Jeg bruker opera på en mac.

Rune
 
Takk for svarene! Det er nyttig å vite. Det er fortsatt noen hull igjen i bryggeutstyrskompetansen. :)

En annen ting jeg lurer litt på er hvorvidt gassbrennere fra utlandet kan kobles mot vanlige [camping-]gassbeholdere her hjemme? Jeg har hørt at dette definitivt er tilfellet med CO2-utstyr i utlandet, da koblingene man benytter er annerledes. Hvordan ligger det an med brennere/gassflasker?
 
Brenneren kobles ikke direkte til gassbeholderen, men via en regulator.
Regulatoren kobles til brenneren med en slange og slangenippel.
Så det burde ikke by på store problemer hvis du har en norsk regulator.
 
Her er et bilde av brenneren som leverer ca 8 kW. Automatsikringen er den tynne føleren som går inn i selve brennerhuset og ender opp rett i flammen.
Det er en brenner av merket "Primus". I utgangspunktet svensk, men brenneren er "made in Italy".
Kjøpt hos den lokale gassleverandøren i Tromsø (GasTech).

brenner1.jpg
 
Europris her i Molde og sikkert de fleste andre europris butikker selger gassbrenner i støpejern (så det ut som) til 299 beregnet til krabbekoking.
 
Jeg sjekket Europris' katalog til de siste ukene nøye, men der stod det kun en krabbefanger. Kanskje dette produktet ikke selges over hele Norge? Vet heller ikke hvordan situasjonen med levende krabber er i Hedmark for eksempel :)
 
Eduard skrev:
Jeg sjekket Europris' katalog til de siste ukene nøye, men der stod det kun en krabbefanger. Kanskje dette produktet ikke selges over hele Norge? Vet heller ikke hvordan situasjonen med levende krabber er i Hedmark for eksempel :)

Hehe, nei det er vel dårlig med krabber der...

Uansett, jeg vil anta at hvis du snakker med din lokale europris butikk er det sikkert en mulighet for at de kan ta inn et eksemplar til deg.

Nå har ikke jeg prøvd den brenneren selv, så vet ikke om den duger.
Den så ihvertfall solid og stødig ut.
Skulle det vise seg at brenneren ikke er brukbar ser jeg at europris har en tilsvarende 30 dagers åpen returrett som elkjøp har :
http://www.europris.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=4&I=280&mid=262
 
Tilbake
Topp