Gått litt vill i mølle-jungelen

Strandberg

Norbrygg-medlem
Vet dette er diskutert før, men mulig mine søke-skills ikke er til stede i dag.

Vi trenger en maltmølle men er veldigt usikker på hva vi skall gå for. Brygger 25liters batcher så kapasitet er ikke det viktigste. Men et konsistent bra reultat og hvis det er en dyr mølle så bør den jo holde lenge. Så kort og godt, ønsker og investere i en mølle som vi kan "stick with" uten at hive bort penger på noe overkill vi kanske ikke trengte pga dålig research :p

Monster mill er väl mest aktuellt men er isukker på MM2 vs MM3. Mener og ha lest at noen sliter med holdbarheten på disse? Må man opp i en MM3 2.0 med herdede / rustfrie valser eller er basic modellerne gode nok.

Så:
mm2 vs mm3
vanlig eller 2.0
standard, rustfri eller herdet

Noen andre alternativer som burde vurderes?

Innspill mottas med stor takknemlighet!
 
Hvordan presterer den litt billigere "Maltmølle komplett": http://www.bryggselv.no/products/maltmlle-komplett ?

Har kun brukt mm2 som har funket kjempemessig for meg.

Det jeg stusser over på den du linket til er at den bare går opp til 1mm. Når jeg valser bruker jeg å holde meg på 1,2-1,3, men hvis 1mm er nok for ditt oppsett så burde ikke akkurat det være noe problem for deg.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Brygger 20l-batcher selv og klarer meg fortsatt greit med corona tilkoblet drill. Har jo også planer om å oppgradere til MM2/3, men får såpass bra utbytte allerede, og det går unna såpass fort at det blir ikke med det første. For min del ville nok den store fordelen være trakta. Knuser generelt ganske fint, og har ingen issues.
 
Brygger 20l-batcher selv og klarer meg fortsatt greit med corona tilkoblet drill. Har jo også planer om å oppgradere til MM2/3, men får såpass bra utbytte allerede, og det går unna såpass fort at det blir ikke med det første. For min del ville nok den store fordelen være trakta. Knuser generelt ganske fint, og har ingen issues.
En spontrakt fra Jula funker som trakt på corona-en. Du får den til å sitte ganske smooth med en tetningslist i skum.
https://www.jula.no/catalog/verktoy...sugere-og-tilbehor/tilbehor/spontrakt-233000/
 
Bruker en tom 25l såpedunk stående på "halv åtte" til trakt på MM3. Fungerer greit men man må ha noe å feste den til.
 
Hvordan presterer den litt billigere "Maltmølle komplett": http://www.bryggselv.no/products/maltmlle-komplett ?

Fungerer utmerket, kjøpte en lik fra olbrygging.no. Er fra 0.2-1.0tommer, ikke mm slik det står hos bryggselv :) Har ein gammel drill som festes direkte på så kverning til 25liter batch tar godt under minuttet, ligger på 70+% og noe i effektivitet på bryggene våre med bb30, har vel mer med bryggingen å gjøre enn kverningen tenker eg :)
 
Jeg har også denne og er svært godt fornøyd. Passer godt til mitt bruk, likte at det fulgte med base og trakt i prisen..

Betalte 920 for et år siden så prisen har økt endel

Easybrew
 
Valget mitt falt på en MM2, brygger med en speidel20 for tiden, før det med en BB30. Ingenting negativt å si om MM2, har hele tiden brukt den med fabrikkinnstilling med utmerkede resultater (jevnt 75% utbytte på BB30 og 75-87% på speidelen, aldri opplevd stuck mash på noen av dem).
Da jeg søkte på forumet før jeg kjøpte så jeg at de som jkøpte MM3 er glade og fornøyde, men det er litt mer tukling å justere valseavstand.

Fortsatt fornøyd med mitt valg til min bruk, og ville ikke valgt annerledes i dag.
Sterk drill med lav giring anbefales :)
 
Rett i en vanlig 13mm chuck. Bruker en drill med 4 gir, og kjører på laveste som vel er 350-400 rpm.
 
Tilbake
Topp