Hvor raskt du får flaskekarbonert avhenger også i en viss grad av hvor vital gjæren din er samt næringsstoffene i vørteren på det tidspunktet. Har du en dårlig gjæringsprosess vil det også gå utover karboneringen.Men mengde gjær i suspansjon og temperatur er jo det som absolutt betyr mest.
Skjønner din bekymring bedre nå, du ønsker forkorte tiden det tar mest mulig.
Kjør på med us-05 som du foreslo, ser ikke noen problemer eller ulemper med det utover at du får litt mere gjær i flasken igjen.
Fermentis F2 er ennå bedre da den skal flokkulere bedre i flasken,
Sticks well at the bottom of the bottles/casks and forms a nice haze when it is resuspended
Men dersom du har us-05 for hånden ville jeg brukt den istedenfor å måtte kjøpe en ny gjær
Ingen problemer med at karboneringsgjæren skal spise for mye sukker, ale gjær spiser mindre sukker enn lager gjær, forutsatt at hovedgjæren da virkelig har gjæret ut og ikke stoppet opp for tidlig pga. problemer. Men da er du isåfall i problem land uansett.
Edit: Selv har jeg sluttet med gelatin i øl, men har ikke hatt problemer med klart øl eller karbonering hverken før eller etter jeg sluttet med gelatin. Med gelatin går det klart raskere å oppnå klart øl, men karboneringen hos meg har vært fin etter 14 dager selv med cold crash og gelatin.
Kald lagring er tingen for meg, og lagerøl har godt av prosessene ved noe kald lagring utover det å bli klart.