Gelatin og partikler

BrewBoy

Norbrygg-medlem
Har de siste 4-5 bryggene tilsatt 1 liten teskje gelatinpulver (gimsøy) oppkokt i 1 dl vann i avkjølt (ca 8-10 grader) ferdig gjæret øl. Latt det stå et døgn el 2 til kaldt, og så flasket. Ingen problem med co2, men der er synlige hvitaktige partikler langs flaskeveggen. Er dette gjær el. rester fra gelatin?

Har ikke hatt dette før jeg begynte med gelatin, bruker jeg feil gelatin? Fikk også en alvorlig kullsyreutvikling i en Leffe (wlp530) , vanskelig å helle i glass uten at det bare blir skum.
IMG_20150504_143214.jpg
 
Vet ikke hva andre gjør. Men min metode er å løse opp 1 plate gelatin i 100 ml kokt vann som er avkjølt til ca 70-80 grader. Dette tilsetter jeg i 11 liter øl (1 stk Cornelius 12l). Du skal ikke koke gelatinblandingen. For å unngå infeksjonsfare sprayer jeg gelatinarkene med Starsan i normal styrke (sikkert ikke nødvendig men hvorfor ikke, sprayflaska sto jo der).
 
Gelatin skal ikke kokes, kan være problemet ligger begravet der. Tolker det du skriver til at du kokte vannet med gelatinen.

Prøver ellers å brygge nok til at kald lagring og tid sørger for klart øl så har ikke mye erfaring med gelatin selv.
 
Sist redigert:
Jeg har fått noe jeg tror er noe lignende en gang, men ut av fat. Eneste gangen jeg tilsatte gelatin på fateti steden for på gjæringskaret, og tappet øl med små gelatingklumper i ettertid, ikke pent.
 
Hmmm, aldri opplevd gelatinklumper i ølet, kan det ha noe å si at jeg hurtigkarbonerer på 3 bar og kraftig rulling av fatet? Det blir forøvrig klart etter 3 dager lagring på lav temperatur. Tapper aldri mer enn 2 glass lett grumsete øl før det er glassklart.
 
I tillegg til det som er sagt om gelatinen: Jeg synes 8-10 grader høres høyt ut. Mulighet til å coldcrashe nærmere null grader både før og etter tilsetning av gelatin? Kan hjelpe både på å gå felt ut chill haze og få gelatin og annet rask til å bunnfalle.
 
Ja, bør nok oppnå lavere temp. Har nå tilgjengelig et kjøleskap, men det går ikke lavere enn ca. 3-3,5 grader. Skal prøve det på witbier'en som ble satt i går
 
Vet ikke hva andre gjør. Men min metode er å løse opp 1 plate gelatin i 100 ml kokt vann som er avkjølt til ca 70-80 grader. Dette tilsetter jeg i 11 liter øl (1 stk Cornelius 12l). Du skal ikke koke gelatinblandingen. For å unngå infeksjonsfare sprayer jeg gelatinarkene med Starsan i normal styrke (sikkert ikke nødvendig men hvorfor ikke, sprayflaska sto jo der).
Hva skjer med gelatinen hvis den kokes?
 
Jeg bruker å få noe som ligner veldig på ditt bilde på mine flasker. Så det senest i går på to tilfeldige flasker. Har tolket det til gjærrester som har lagt seg langs flasken. Jeg rister litt på dem, da løsner det, og så bunnfeller alt etterpå. Har aldri brukt gelatin. Usikker på om det med tiden vil bunnfelle helt av seg selv, om jeg ikke rister.
 
Fikk akkurat samme belegg på en flaske nylig. Ga ingen bismaker, men så ikke bra ut. Jeg har også kokt gelatinen, men skal slutte med det.
 
Tilbake
Topp