Gele i mesken

kruud

Norbrygg-medlem
Noen som har peiling på hvorfor dette skjer?

Maltet er av type min egen. Brukt Rosalina-bygg som Løvenskiold har tresket, harvet og høstet.

2015-12-06 18.18.31.jpg 2015-12-06 18.18.09.jpg

Hvilken mesketemp kjører du? Ufullstendig malting og høy temperatur er nok en mulig årsak. Med dårlig maltet korn bør man kjøre flere meskesteg og lengre mesketid

Sliter litt med å kjøre stegmesking i kjøleboksen. Så jeg meska inn på 63, og hadde i dyppvarmer etter en time, så jeg fikk 68 grader. Stod så enda en time. La ikke merke til gele etter en time.
Dårlig maltet korn? Hva? Gjort det sjæl for første gang og greier. Fantastisk kvalitet. ;-)

He he, du skal ha kred for å malte selv. Det er et fag i seg selv det. Går utifrå at du sitter igjen med en lavt modifisert malt, et godt proteinsteg på 50 grader/30 min og antagelig burde du også kjørt dekosjon for å få knust opp proteinene skikkelig. Det finnes noen gamle rutiner som følge av dårlig malting og jeg er ikke helt sikker på hva som er best, men det kan sikkert være andre her som vet mer. Er beta glucanase steg på ca 60 grader bør nok være med, den reduserer "geleen" din.

Du har nok rett. Malting er ganske utfordrende.
Heldigvis hadde jeg forventet et relativt labert utbytte, så jeg traff jo likevel på oppskriften min. (selv om vørteren har et tydelig grønnskjær..)
Neste gang blir det nok brygging på en speidel mtp stegmesking. Har fortsatt 20kg bygg som enda ikke er maltet :)

Tilbake
Topp