Genial ide (?)!

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Før jeg la meg i går, fikk jeg en genial (?) ide: Hva om jeg lager to øl, som hver for seg ikke smaker særlig godt, men når de blandes 50/50, så smaker det helt fantastisk! Man tar for eksempel all humle i det ene ølet (dobbelt så mye som ønsket resultatet, siden det skal blandes 50/50) og i det andre ølet tar man all den gode maltsmaken eller eventuelt krydder av noe slag. Hvert øl hver for seg= ikke god. To flasker 0,3 i et 0,6 glass= nam nam.

Hvorfor ikke bare lage en god øl, spørr du kanskje. Joa. Hvorfor gå denne tungvinne omveien? Vet ikke, men det hadde vært gøy å få til.

Noen som har noen forslag til hvordan dette kan utføres?

ian-malcom-272x300.jpg

Men kjør på, for science. Merk den ene flasken med Yin og den andre med Yang.

høres bare tungvint ut og fare for at to allerede fæle øl ikke blir bedre. men ingenting er som uforventet suksess, hvorfor prater du istedet for å prøve en mini-batch av ideen? :)

samme gjær husk, med mindre det og er en del av galskapen :) bør ikke bli for mye smaksprofiler som går i hytt og gevær.

Høres ut som ølens svar på Americano, grisesterk kaffe i koppen og glovarmt vann ved siden av.

Do it for science!

Newcastle Brown ale er vel i utgangspunktet 50/50 mild og old ale.
BYO har lagt ut kloneoppskrift til begge.
Det blir kanskje ikke helt som du beskriver, men her kan man jo ende opp med to gode øl som også blir godt sammen.

Blending av batcher er normal praksis i surølsverden, hvor en Geuze er en blend av ferskere og eldre surøl. En av de beste Saisonene jeg har smakt var en blend, den het Ratchet, husker desverre ikke bryggeriet.
Det er bare å prøve seg fram. Det går an å la det gjære ut for så å blande ved flasking, eller flaske dem hver for seg og blande i glasset. Prøv begge deler! Notér forskjellige blandingsforhold og merk flaskene godt, så du kan gjenta det hvis det blir awesome! Og keep us posted hvis det gjennomføres ;)

Som et partytriks: herlig! Sånn ellers er det kanskje begrenset bruksnytte :)

Portabel løsning når du er borte fra den siamesiske tappekrana:

Wisdom_Homer_f.gif

Men merk deg dog at som oftest er drit inn = drit ut. Jeg ville heller prøvd å blende to GODE øl fremfor å satse på at to dårlige øl til sammen blir et godt et...

Tilbake
Topp