Geordie Scottish Export, extrakt sett

Har i dag brygget 2 brygg med Geordie Scottish Export(kjøpt på Auropris). Det eine brygget tilførte eg 3 Kg med Amber Muntons malt extrakt, og det andre tilførte eg 1,8 Kg med malt ekstrakt. I utgangspunktet skal dette gi 23 liter med øl per brygg.
Eg ønsker meg et sterk øl, dette etter at eg erfarte kva priser det var på sterk øl på vinmonopolet.
Dette står nå til gjering på ca 20 grader. Kommer tilbake med resultat seinere, ca 2-3 veker tipper eg. Og etter det må det vel til lagring 2-4 veker.
Andre som har erfaring med samme/lignendes brygg?
 
Jeg har brygget noen få brygg av det samme og etter min smak er det et av de beste ølsettene (ølene) man kan brygge. Smak og behag er veldig forskjellig men  Geordie Scottish Export er et godt og fyldig øl. :ilike:
 
Eg har brygget et par brygg av denne typen tidligere.Da tilsatte eg brunt sukker, ca 1 kg.
Og min far påstod at det var bedre enn kjøpeøl, mulig dette var fordi han hadde lyst på flere:)
Men eg likte og dette ølet, så det er opprukket for lengst!
Men rekner med et enda fyldigere og sterkere øl denne gangen. Men er mulig at det kunne vore lurt med ein halv kilo brunt sukker som eg hadde bytta ut med litt av extrakten, for og få det til og gjere lenger ned. Mulig eg tester det ein annen gang.
Det er vertfall god aktivitet i gjerlåsen nå, og på termometeret viser det 19 grader.
 
Geordie Scottish Export var det første ølet jeg brygget. I oktober 1991. Det ble alt annet enn godt, men det var mitt! Skal du få enda bedre resultat med Geordie-sett, bør du bytte ut gjæren som følger med. Om du vil bruke flytende gjær, akn du velge og vrake i engelske typer fra White Labs eller Wyeast, om du vil gjøre det litt enklere, kan du bruke tørrrgjær av typen Nottingham Ale eller Fermentis Safale-04. alle disse gir gode resultater, og gjæren er definitivt den viktigste ingrediensen i øl. Lykke til og brygg mye!
 
kva er forskjelen på SafAle-04 og SafAle-05? den sistnevnte har eg liggende. Eg tok og vare på gjerkaka fra det muntoons gold ølsettet eg nettopp brygget. Kan dette vere en bra gjer og bruke oppigjenn?
 
04 er en typisk engelsk gjær, mer fruktig og flokkulent enn 05, som er av amerikansk opprinnelse (samme strain som Wyeast 1056 og White Labs WLP001). 05 produserer mindre estere (er mindre fruktig) og gir et tørrere/renere øl. Den fungerer godt i de fleste amerikanske øltyper. Du kan godt bruke den i et Geordie-sett, men du vil få øl med litt mindre fruktighet enn det som er typeik i engelske øl. Jeg ville dog heller ha brukt den enn gjæren som følger med i settene.
 
Begge brygga sluttet og gjere etter 4-5 dager og på nesten samme tid. Det brygget der eg tilsatte 3Kg extrakt har nå en OG på 19 og ca 5% alkohol styrke. Det brygget eg tilsatte 1,8 Kg har en OG på 16 og er ca 6%. Eg er litt usikker på alkohol styrken da eg ikkje heilt stoler på måleren. Og når eg smaker på ølet, smaker det litt søtt. Burde det ikkje gått lengre ned mot en OG på rundt 10? Ev. noken som har ein ide til og få det i gang igjenn?
 
Dersom brygget har gjæret ved romtemperatur og gjæren var så noenlunde fersk, så tror jeg simpelthen at bryggene er ferdiggjæret. Settene er laget for å bli brukt med sukker, som gjærer 100% ut, og du har brukt ekstrakt, som gjærer ca 80% ut, noe som resulterer i en del mer restsødme. Når bryggene har stått i dunken ca 10-14 dager fra gjærstart så kan du trygt flaske ølet og prøve noe uten ølsett neste gang for å få et mer balansert brygg ;).
 
Eg brygget med den gjeren som fulgte med, og er ein tørgjer. Så da skulle det vel ikkje ha så mykje og sei om den er fersk vel? Og det anbefales på de fleste forum å bruke extrakt istaden for sukker på desse brygga. Men det brygget eg satte tidligere brukte eg 1Kg brunt sukker, og det vart jo et skikkelig godt øl. Men er mulig det hadde blitt bedre med den SafAle-05 eg liggende.
 
Hva slags alkoholmåler er det du har brukt? Er det en sik som ser ut som en liten trakt av glass og et gjennomgående hårrør? I så fall er det helt ubrukelig til øl pga. kullsyren mm. Det er ingen vits å bruke det. En tilnærmet alkoholprosent får du ved å ta differansen mellom OG og FG (FG=final gravity, oechslemålingen etter endt gjæring, OG er oechsle verdien før gjæring, målinger på andre tidspunkter kalles SG=spesific gravity) og dele denne på 7,5 (dette tallet varierer en del fra bruker til bruker, noen bruker en lavere, noen en høyere verdi). det høres noe rart ut at alkoholstyrken skulle være høyest i det ølet du tilsatte minst maltekstrakt, særlig når det egentlig er relativt liten forskjell i FG. Hva var oechslemålingen i ølene før gjæringen (OG)?
 
ja er en slik glassmåler med trakt ja. Denne brukte eg fordi den andre eg har er ein sliken som du senkar nedi ølglasset, denne viser mindre enn 0% og er mest truleg defekt.
Eg måle ikkje oechsle vekta før eg satte det til gjering, men etter det var kommet godt igang viste den 40 på det ølet som eg tilsatte mest extrakt.
 
Den som du senker ned i ølglasset er med stor sannsynlighet en spritmåler som ikke egner seg til øl. Det beste er å regne ut på oshel vekta ved å måle OG og FG.
 
Ja det er ein spritmåler, men testa den på ein 11% kvitvin og den ga ikkje utslag der heller, dvs hadde det vert minus på skalaen så hadde den vist -5 og det gjorde den på ølet og. Er det noken målere som er godt egnet til øl?
 
Ikke som jeg vet av de instrumentene man kan kjøpe i "vanlig" butikk. Eneste er vel hydrometer men det er det samme som en oeshel vekt men med finere skala. Du kan jo også bruke beercalk til å planlegge styrken og hele brygginga med.
 
Ja er sikkert mange gode måter og rekne ut tinga på,men dette tenkte eg og sette meg inn i seinere. Planen her var og gjære det so enkelt som mulig og så billig som mulig. Og det som er viktigt for meg er jo at det blir et godt resultat. Og etter og ha lest utalligere poster på forskjellige forum, er de fleste anbefalinger og bytte ut sukkeret med malt ekstrakt. Og i dette tilfellet er eg ikkje fornøyd med resultatet,  og derfor lurer eg på om det er mulig og tilsette ein eller annen form for gjer slik at det gjerer lengre ned.
 
Då er vel einaste måte å tilsette litt sukker. Hvor mye vet jeg ikke men det skal stå en formel eller en retnings linje her i forumet. Jeg prøvde å søke men jeg fant det ikke.
 
Nei er vel for seint på kvelden no, men får prøve i morgon. Får prøve med 0,5 kg, eller er det i meste laget?
Tapper av 3-4 desiliter og koker det sammen med sukkeret tenkte eg.
 
0,5 kilo til ca 22-23 liter øl? Vet ikke sikkert men vil tro det. ølet blir noe mer utgjæret med den sukker mengden men hvor my vet jeg ikke. Jeg tror det var Eduard som skrev hvor mye ølet gikk opp i % pr. gram sukker pr. liter tror jeg. Vent til han svarer i morgen.
 
Tilbake
Topp