Geysir, HJELP!

Kunne ikke dy oss for å åpne ei flaske Belgisk Wit med patentkork, førstegangsbrygget vårt. Det har stått til gjæring 2,5uke, og to døgn på flaske i ca 22°C. FG 1,012 . Skummet bare velter ut til halve flaska er tom. Men ølet smaker fortreffelig. Setter stor pris på gode råd, HVA gjør vi? Satte det ut i garasjen som et forsøk på å roe ned sakene... :noway:
 

Vedlegg

  • IMG_9534.jpg
    IMG_9534.jpg
    540,4 KB · Sett: 580
Tydelig at ølet er kraftig karbonert. Jeg hadde samme problemet med en tripel, som jeg trodde var infisert siden halve flasken skummet bort. Det viste seg et jeg hadde brukt dobbel sukkermengde til ettergjæringen. Etter å ha oppdaget dette kjølte jeg ned den siste flasken i fryseboksen og klarte å lure den i glasset uten skumproblem.
 
Vi brukte 450gr sukker til 50 liter. Jeg vippa opp korkene litt og slapp ut trykket. Det kom et rimelig kraftig pfft!, så roer det seg av, og så starter det å velte opp fra bunnen. Satser på det roer seg etterhvert. Er ganske sikker på at vi umulig kan ha fått infisert det, var iallefall så renslige som vi greier, og starsannet så det spruta alt som har vært i kontakt med satsen i hele prosessen.. :jaha:
 
Brynsj skrev:
Tydelig at ølet er kraftig karbonert. Jeg hadde samme problemet med en tripel, som jeg trodde var infisert siden halve flasken skummet bort. Det viste seg et jeg hadde brukt dobbel sukkermengde til ettergjæringen. Etter å ha oppdaget dette kjølte jeg ned den siste flasken i fryseboksen og klarte å lure den i glasset uten skumproblem.
Det var ingen flasker som gikk i lufta da? Er småbekymra for flaskebomber som jeg har lest litt om her på forumet..
 
TerjeMorten skrev:
Brynsj skrev:
Tydelig at ølet er kraftig karbonert. Jeg hadde samme problemet med en tripel, som jeg trodde var infisert siden halve flasken skummet bort. Det viste seg et jeg hadde brukt dobbel sukkermengde til ettergjæringen. Etter å ha oppdaget dette kjølte jeg ned den siste flasken i fryseboksen og klarte å lure den i glasset uten skumproblem.
Det var ingen flasker som gikk i lufta da? Er småbekymra for flaskebomber som jeg har lest litt om her på forumet..
9 gr/l skulle vel gi 4,5 gr Co2 pr.l og må kunne sies å være mye. Jeg endte opp med 5,6 gr Co2, men ingen flaskebomber heldigvis. Jeg har hovedsaklig Bernard-flasker fra Rema med relativt tykt glass, så de tåler trolig endel trykk.
 
Vi har brukt 8,3 g/l    Vi er nok i øvre sjikte, men det skal vel ikke være for mye. Sitat Gahr i en tidligere post her på forumet:  Jeg vil anbefale at man bruker vanlig farin (hvitt sukker) til priming, uansett øltype. Det er rimelig, gir minimalt med smak og utgjæringsgraden er kjent. Til en wit ville jeg ha siktet meg inn på 2,5 til 3 vol/CO₂, hvilket rundt regnet tilsvarer 6,5-8,5 g/l.
 
Mye kullsyre som vil ut, så god avkjøling er nok nødvendig for å få det kontrollert i glasset :biersmile:
 
Testa med en som hadde vært i fryseren en tur og holdt ca 5grader, Etter min mening var denne fantastisk!
 

Vedlegg

  • wit.JPG
    wit.JPG
    348,3 KB · Sett: 480
Noen som primer med frossen vørter? Jeg synes det funker fint til alle øl som har lav til medium karbonering.
 
Svært knotete måte å gjøre det på, dersom man ikke er opptatt av en viss latterlig (sic) tysk lov.
 
Hvorfor ikke samtidig bare skippe hele den knotete prosessen med mesking av malt og koking av vørter? Bare bruke sykt mye bordsukker i stedet? Renhetsloven er som sagt latterlig.
 
HenningPP skrev:
Hvorfor ikke samtidig bare skippe hele den knotete prosessen med mesking av malt og koking av vørter? Bare bruke sykt mye bordsukker i stedet? Renhetsloven er som sagt latterlig.
Fordi da lager du ikke lengre øl  :brygging:
 
HenningPP skrev:
Hvorfor ikke samtidig bare skippe hele den knotete prosessen med mesking av malt og koking av vørter? Bare bruke sykt mye bordsukker i stedet? Renhetsloven er som sagt latterlig.
Øl er øl.
Sukker er sukker.
Vil ikke sukkeret gjøre ølet ekstremt tørt?
Skal du lage øl, så må malt, humle, vann og gjær være hovedingrediensene.
 
Og det var i og for seg poenget mitt. Mild sarkasme funker dårlig på nett også i dette forumet.  ;)

Etter mitt syn er det fire ufravikelige bestanddeler i øl: Malt, humle, gjær og vann. Det betyr ikke - igjen etter mitt syn - at man ikke kan bruke andre tilleggsingredienser. Sukker i ulike former kan for eksempel brukes til å heve OG. Verdens angivelig beste øl - Westvleteren 12 - inneholder en ikke ubetydelig mengde sukker. Sukker er absolutt ikke fy-fy i min bok.

Men å gå derfra og til å ha sukker som fast ingrediens i alle øl man brygger synes jeg virker unødvendig. Brygging er et håndverk - for enkelte en kunstform - som jeg har stor respekt for, og som jeg håper å én vakker dag beherske alle aspekter ved. Med all innsatsen, omsorgen og etter hvert kunnskapen jeg legger i hver batch, virker det fullstendig fremmed for meg å stå og knipse kandissukker i tomflasker hver gang jeg skal flaske.
 
Grunnen til at folk stort sett bruker sukker er fordi det er ENKLEST. I tillegg blir endring i smak neglisjerbar i motsetning til bruk av vørter/DME som vil gi litt mer sødme.
 
Smaken er som baken, men jeg tviler på om noen liter vørter til karbonering i en batch på 40-45 liter vil påvirke smaksbildet til de fleste øltyper i nevneverdig grad. Det er i så fall småtteri sammenlignet med resultatet man får ved å alltid tilsette en fast mengde sukker ved priming - om det er én sukkerbit per halvlitersflaske eller 6 gram per liter - noe jeg har inntrykk av at flere på forumet driver med. Da vil man få et uforutsigbart resultat - alt fra geysirer (...Som er utgangspunktet for denne tråden) og flaskebomber, til øl med for lite karbonering til å være typeriktig.

Jeg synes uansett ikke det er spesielt knotete å tappe noen liter vørter på 1 1/2-litersflasker, legge flaskene i fryseren og deretter ta ut flaskene og sette dem på kjøkkenbenken dagen før flasking.
 
HenningPP skrev:
Og det var i og for seg poenget mitt. Mild sarkasme funker dårlig på nett også i dette forumet.  ;)

Etter mitt syn er det fire ufravikelige bestanddeler i øl: Malt, humle, gjær og vann. Det betyr ikke - igjen etter mitt syn - at man ikke kan bruke andre tilleggsingredienser. Sukker i ulike former kan for eksempel brukes til å heve OG. Verdens angivelig beste øl - Westvleteren 12 - inneholder en ikke ubetydelig mengde sukker. Sukker er absolutt ikke fy-fy i min bok.

Men å gå derfra og til å ha sukker som fast ingrediens i alle øl man brygger synes jeg virker unødvendig. Brygging er et håndverk - for enkelte en kunstform - som jeg har stor respekt for, og som jeg håper å én vakker dag beherske alle aspekter ved. Med all innsatsen, omsorgen og etter hvert kunnskapen jeg legger i hver batch, virker det fullstendig fremmed for meg å stå og knipse kandissukker i tomflasker hver gang jeg skal flaske.
Hehe!
Sarkasme ja, det er en form som man ikke forstår så veldig lett på nett ja  :bank2:
Uansett, så er man åpen for tilleggsingredienser ja! Har selv brukt sirup.
Alt til sin tid  ;)
 
Tilbake
Topp