Ginger bug

Her er bilde av min ginger bug. Det er bare ingefær (med skall), sukker og vann. Tipper det er både villgjær og lactobacillus i sving. Den skal mates med ingefær og sukker hver dag og skal være klar til bruk etter ca en uke. Denne skal jeg lage ingefærbrus med, men om den er tilstrekkelig sur, ser jeg for meg at det går an å bruke en slik batch til f eks kettle souring av en berliner weisse. Og har den gjær, må det gå an å hive denne starteren oppi en 1.040 vørter og steppe den opp slik at jeg får tilstrekkelig gjør og bakterier til å lage øl av noe slag.
f1aeaeb4d6712b983870f0b5bef23e66.jpg
 
Vi har en kultur som vi laga selv som nå har passert 3 år. Bruker den sjøl til å lage ingefær brus/lettøl. Gir ikke så mye syre men ellers morro kultur. Skal teste den på en øl. Kommer til å bruke en nøytral malt sammensetning som f.eks saison sånn vi finner ut hvordan den smaker. Har laget to Berlinerweise av surdeig kulturer vi har gående og de ble rikig flotte.
 
Vi har en kultur som vi laga selv som nå har passert 3 år. Bruker den sjøl til å lage ingefær brus/lettøl. Gir ikke så mye syre men ellers morro kultur. Skal teste den på en øl. Kommer til å bruke en nøytral malt sammensetning som f.eks saison sånn vi finner ut hvordan den smaker. Har laget to Berlinerweise av surdeig kulturer vi har gående og de ble rikig flotte.


På dag tre ser min slik ut
bdbfd8b344e955b0464b918e993ef5df.jpg


Lovende.
 
Tilbake
Topp