Gjæringen har stoppet

For tre uker siden brygget jeg 2x RIS.

Nr 1. OG 1.112 (nå 1.050), 3L starter wyeast american ale 1056.
Nr 2. OG 1.111 (nå 1.045), 3L starter wyeast irish ale 1085.

Hva kan jeg gjøre nå? Stikke om og drysse oppi en pk tørrgjær?

Hadde en relativt lav temp til å begynne med, 15-16 grader i rommet.
 
Bare for å være sikker, du måler dette med hydrometer, ikke refraktometer?

Det høres omtrent ut som refraktometeravlesinger, der 1.050 tilsvarer ca 13 brix.
Omregnet i Beersmith blir reell SG 1.016 og ikke 1.050.

Selv om refraktometeret har en skala for SG kan man ikke bruke denne når gjæringen har starta.

Om dette er relevant for deg vet jeg jo ikke, men om det skulle være problemet er det plutselig ikke ett problem lenger.
 
Er ofte vanskelig å få gjæret ut noe mer når den først har stoppet, uten å ty til enzymer.
Da blir det ofte god gang på det, men du ender opp med ett øl uten sødme.

Har knapt hørt om noen som har hatt hell med å tilsette mer gjær, men klart man kan prøve.
Om du har prøvd å la det stå varmere, ca 20 - 23 grader, og det ikke skjer noe mer, ville jeg tatt valget mellom søtt og svakt øl eller sterkt og tørt. Velger du søtt og svakt tapper du ølet. Enzymer om du vil ha det sterkt og tørt.

Grunnen til at det stopper er vel så interressant, det kan være for høy mesketemperatur, for lite eller ikke helt sunn gjær, mangel på oksygen eller andre stoffer gjæren trenger.
En vørter med så høy OG er krevende for gjæren, og hver lille ting spiller inn på om man får gjæren til å gjøre den jobben man egentlig ønsker at den skal gjøre.

Boka Yeast av Chris White og Jamil Zainasheff kan anbefales, selv om jeg ikke har lest den fra perm til perm......

.... enda  ;)
 
Du er sikker på at det er så mye i målerøret at hydrometeret ikke stopper mot bunnen av røret? Har skjedd mange ;)
 
Det er 20 grader i karet nå ja.

Hva med å stikke om, sette igang noen kjappe startere med den gamle gjæren, pitch og vente på et mirakel?
 
Jeg sjekket i boken "The home brewers answer book". Der er problemet tatt opp, da du selvfølgelig ikke er den eneste som har opplevd dette. Grunnene kan være mange, men det er det flere som har nevnt.
Jeg vil tro, at den beste løsningen er som OyvindEG nevner. Tilsett mer frisk gjær, og håp at det starter en reaksjon.
Men, som det også står. Det er ingen garanti for at det skjer noe som helst, hvis ikke den nye gjærtilsetningen finner noe næring.
I den andre tråden du henviser til, er det nevnt tilsetting av mer O2. Det er hvertfall ikke anbefalt i nevnte bok.
Jeg hadde samme problem med en Saison, men det er en halt annen type øl og en helt annen type gjær. Da satte jeg til ei pakke tørrgjær, og den startet igjen. Om det var pga tørrgjær eller at saisongjæren startet igjen, vet jeg ikke.
Konklusjon: Tilsett mer frisk gjær. Jeg hadde gått for ei pakke Safale 05.
Lykke til!
 
Rolv H skrev:
Takk, jeg tror jeg går for litt US-05;-)
Men ikke bare tilsett gjæren fra posen. Du må lage en starter slik at gjæren er i full krausen når du tilsetter for at dette skal fungere (i følge ekspertisen, aldri prøvd selv).
 
SindreW skrev:
Champagne eller hetvinsgjær er også et alternativ om det ikke fungerer med en starter med vanlig ølgjær. Jeg ville forsøkt det før jeg gikk for enzymer.

f.ex. denn http://bryggeland.no/kargus-vingjaer-type-1-hetvin.html som Nøgne Ø faktisk brukte i Dark Horizon v1

Men husk at vingjær kun kan gjære bort enkle sukkertyper, ikke maltotriose. Slik sett er det ikke noen god løsning i øl som ikke vil gjære tilstrekkelig ut med ølgjær. Kluet for å få god utgjæring med ølgjær i utgangspunktet er nok frisk gjær og god luftig av vørteren. I svært sterke øl er ren oksygen uten tvil det beste alternativet i så måte...
 
Tilbake
Topp