Gjæringsskap i kjølerommet

Jeg har innsett at jeg må ha et gjæringsskap. Ikke god nok kontroll på temperaturen selv om gjæring foregår på et dedikert (sove-)rom i kjelleren - og om vi får mange gjester ei helg går alt til heden. Dessuten blir det vel enda vanskeligere når sommeren kommer. Men vi har et kjølerommet med mye ubrukt plass på. Derfor lurer jeg på hvordan jeg kan lage meg et gjæringsskap i kjølerommet - som i dag holder 4-5 grader.

Den første tanken er å lage ei kasse med et varmeelement i som jeg setter i kjølerommet. Varme kommer altså fra elementet styrt av en STC-1000, kulde fra rommet det står i. Men jeg er usikker på om det vil fungere godt nok - er glava godt nok til å holde på vamen? Og hva gjør jeg da med nedkjøling?

Den neste tanken er å bruke en slags motor til å åpne døra/lokket for å slippe inn mer kald luft. Her aner jeg ikke hvordan det skal kunne fungere, men det er det sikkert noen her på forumet som kan komme med innspill på?

Den tredje tanken er å droppe motoren og heller bruke ei inntrekksvifte til å trekke inn kaldluft i «skapet». Vil manglende utluft være et problem? Og vil varmetapet gjennom vifta være et problem?

Jeg famler litt i blinde her, så alle innspill settes pris på.
 
Hei

50mm isopor isolerer bedre enn glava, men dersom du har 50 glava liggende, bruk det.
Jeg tror en vifte med spjeld vil hindre varmetapet.
 
Som Jens sier,ville jeg brukt ei vifte med spjeld som du styrer på kjøledelen til STC-1000
Mulig jeg ville ha borra noen små hull nederst på døra for å slippe ut luft når vifta pumper inn kald luft fra kjølerommet.

Lykke til med bygginga, er jo halve moroa med denne hobbyen ;)
 
Har to og en halv pakke glava i garasjen, bommet litt påberegningene da vi pussa opp...

Vifte med spjeld er ingen dum idé, med mindre jeg kommer på noe lurere før jeg begynner å bygge er nok det løsningen jeg går for.
 
Tilbake
Topp