Gjærstarter med klumper

Etter å ha lagd noen startere uten andre problemer enn skum ved koking, tok jeg olivenolje i siste starter. Det fungerte som en drøm skummessig. Starteren putret ivei i kolben uten problem.

Starteren gikk ut , ble nedkjølt og jeg bygde andre steg så jeg skulle få nok gjær. Kokte i kjele andre gang å helte over på kolben som ble dekantert først. Satt på magnetrøreren og dro på jobb.

Kom hjem og røreren hadde stoppet opp. Startet den igjen og da la jeg merke til at det var ganske store klumper i gjæren. Beste beskrivelsen jeg kan gi er at det lignet på klumpene i cottage cheese(starteren var dog lys brun).

Koking og starsan i alle ledd. Eneste som skjedde var at white labs røret skummet over når jeg åpnet det, da sprayet jeg med starsan å håpet det gikk greit.

Kan klumpene komme av olivenolje, bakterier eller er det bare velstand?
 
Har du brukt WLP002 eller WLP007? I så fall er alt i sin skjønneste orden. Disse to gjærtypene flokkulerer svært godt og hurtig.
 
Det er brukt WLP013 London Ale Yeast. Jeg har ikke brukt den før, men den skal i følge White Labs ikke være like flokkulerende som WLP002.

Luktet ikke noe unormalt så satt den i kjøleskapet for bunnfelling, satser på at det går veien og brygger i kveld.

Tom
 
Tilbake
Topp