Gjærstarter og foam control

Kan man bruke for mye foam control under kokingen av starteren? Brukte en dråpe til å begynne med, men det kokte over. Tok oppi ytterligere 2-3 dråper.
Starteren har stått på magnetrøreren i 24 timer nå. Ingen action å spore. Det var antydning til småbobler langs kanten på kolben sent på kvelden i går. Men nå er det helt rolig.
 
Det spørs hvor stor starteren er... Men 1-3 dråper på en 2 liters starter er det jeg bruker også..
 
Det var merkelig det ikke greide seg med en dråpe. Har aldri brukt mer. Jeg bruker tørrmalt og vann. Aldri vært i nærheten av å koke over.
Det du opplever med mindre skum, opplever jeg også. Hadde mye heftigere skumming i starteren før jeg begynte med foam control. Litt skum pleier jeg dog å ha, men dette kan sikkert være forskjell fra en gjærtype til en annen.

Jeg vil tro den har gjort sitt etter to døgn. Med eller uten skum.

Hvis du har brukt flytende ekstrakt, vil det være vanskeligere å stoppe overkok etter min erfaring. Er heldigvis tom for det nå, og bruker kun tørrmalt.
 
Noen ganger hvis jeg ikke regulerer platen ned etter kok, så har det kokt over med 2 dråper i starteren. Men hvis det ikke koker så kraftig så kan det holde med en.. Jeg bruker også kun spraymalt.
 
Brukte spraymalt og vann. 1.040. 2 X Wyeast London Ale 1028.
Smakte akkurat på starteren, ikke antydning til sødme. Setter den i kjøleskapet og satser på at den er klar til bruk i morgen ettermiddag. Hvis ikke blir det litt underpitching denne gangen.
 
Koker dere med lokk, siden det koker over?

Eg bruker kun å legge eit lokk halvveis over, slik at eg styrer osen mest mulig mot kjøkkenvifta :p
 
Koker i 5L erlenmeyerkolbe. Denne har hals som blir smalere oppover, noe som gjør at det koker veldig lett over. Men en dråpe med foamcontrol fikset det for min del.
 
Tilbake
Topp