1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.

Gjær dagen etter brygging

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av simon1g1, 20 Mar 2017.

1. simon1g1

simon1g1
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er det noe i veien for å tilsette gjær dagen etter brygging?
    Altså brygge idag og tilsette gjær og riste dunken imorgen.

2. hallgeirbakken

hallgeirbakken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det funker fint. Spiller ingen rolle det, så lenge du passer på at vørteren ikke blir infisert. Jeg pleier ofte å meske én dag og koke dagen etter.

3. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Som sagt, dette går brillefint. Det hender at jeg ikke får kjølet ned til ønsket temperatur (særlig om sommeren), da går karet i kjøleskapet med varmebelte og STC-1000 og pitching/oksygenering morgenen etter.

4. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det vil helst gå bra, og du kan jo øke sjansene for det gjennom, som @hallgeirbakken sier, å passe på. Men det bør være en nødløsning, for du øker sjansen for å få en infeksjon på den måten. Det som står over natta i gjæringskaret er ikke sterilt, og poenget med å tilsette gjæren med en gang, og også helst unngå lang lagtid, er å sørge for at gjæren utkonkurrerer andre, og mindre ønskelige, mikroorganismer i kampen om godsakene, og dermed også produserer alkohol, som jo er et desinfeksjonsmiddel.

Å vente til neste dag med å koke er noe annet, for da koker du jo i hjel det som har utviklet seg - og det har det, for resultatet av meskingen er helt sikkert ikke fritt for uhumskheter.

Marius K. og hallgeirbakken liker dette.
  5. Jan Erik Johansen

Jan Erik Johansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dette gjør jeg med alle pils, har for høy temperatur på drikkevannet til å kjøle langt nok ned med det. Aldri noe problem.

Del denne siden