Gjær dato til gjærstarter

Heisann.

Vil prøve og gå fra tørrgjær til gjærstarter så har lest en del om dette, og trykket litt på Brewer's friend kalkulator, det eg lure på er dato man taste inn på kalkulator, skal bruke dato gjæren er laget så hvis eg har en White lap gjær som har holdbarhet til den 9 mai 2018 så ville produksjon dato ver rundt desember 2017 og da får eg 0% viability, forstår meg ikke heilt på dette, vil helst ha rett viability for og vite hvor stor eller hvor mange steg eller hvor mye gjær så må til for og få rett antall gjærceller.
Setter pris om nogen kan forklare dette eller bare hjelpe meg litt på rett vei

Mvh Michael
 
Der har du minst 50% viabilitet tenker jeg. Legg inn 50 mrd celler istedet for dato. Og husk, størrelsen på starteren har mye mer å si enn cellene du starter med.
 
Der har du minst 50% viabilitet tenker jeg. Legg inn 50 mrd celler istedet for dato. Og husk, størrelsen på starteren har mye mer å si enn cellene du starter med.
Oki takker for svar, tenkte det kanskje var bedre med 2 steg starter enn 1 steg stor starter, trudde stor starter stresset gjæren meir
 
Heisann.

Vil prøve og gå fra tørrgjær til gjærstarter så har lest en del om dette, og trykket litt på Brewer's friend kalkulator, det eg lure på er dato man taste inn på kalkulator, skal bruke dato gjæren er laget så hvis eg har en White lap gjær som har holdbarhet til den 9 mai 2018 så ville produksjon dato ver rundt desember 2017 og da får eg 0% viability, forstår meg ikke heilt på dette, vil helst ha rett viability for og vite hvor stor eller hvor mange steg eller hvor mye gjær så må til for og få rett antall gjærceller.
Setter pris om nogen kan forklare dette eller bare hjelpe meg litt på rett vei

Mvh Michael

Den kalkulatoren regner med at holdbarheten er maks 4 måneder. De har ikke lagt inn Whitelabs' pure pitch-pakker, som Whitelabs påstår har 6 måneder til "best before", med 70% levende celler ved denne datoen, som et alternativ. Og det tror jeg det er like godt at de ikke har gjort, for jeg tviler sterkt på at det Whitelabs påstår, er riktig. Det @YngveKL sier om 50% levende celler i den gamle pakka di, er et rimelig anslag om en går ut fra opplysningene på pakka - men jeg er temmelig skeptisk. Så jeg er veldig interessert i å høre hvordan dette har gått.

Jeg har brukt et par pakker ved utløpsdatoen, og de har vært temmelig seige å få liv i. Dessuten hevder folka fra Imperial Yeast, i en Beersmithpodcast, at pakkene fra Whitelabs ikke inneholder mer enn 700 millioner celler når de er nye (slik jeg forstod det). Wyeast hadde de funnet at inneholdt den lovede 1 milliarden. Nå skal det sies at Imperial Yeast er en konkurrent, og at folka som driver det, har sin bakgrunn fra Wyeast - men jeg er fra før litt skeptisk til alle data fra Whitelabs, så derfor er jeg tilbøyelig til å tro på dem.

Om du ikke har satt starteren ennå, ville jeg gjort som du antyder i den andre posten din, og brukt to steg. Du har rett i at en for stor starter i forhold til mengden levende gjær stresser gjæren, og jeg tror ikke du har mye gjær i den pakka. Hør gjerne på den podcasten. Det blir sagt fornuftige ting om startere der, mener jeg.
 
Jeg har satt starter på 10 måneder gammel White Labs.. (den hadde "gjemt seg" i kjøleskapet mitt) - Dette gikk helt brillefint..!
Mener absolutt ikke å si at det er sånn hver gang, men i mitt tilfelle var dette no problem.!
Satte starteren med ca OG 1,02 og steppet opp med 1,04 etterhvert.
 
Jeg har satt starter på 10 måneder gammel White Labs.. (den hadde "gjemt seg" i kjøleskapet mitt) - Dette gikk helt brillefint..!
Mener absolutt ikke å si at det er sånn hver gang, men i mitt tilfelle var dette no problem.!
Satte starteren med ca OG 1,02 og steppet opp med 1,04 etterhvert.

Interessant. 10 måneder begynner å bli mye, så der har du åpenbart fått ei pakke som har levd opp til hva Whitelabs sier.

Jeg har hatt tre tilfeller med nettopp utgått pakke som brukte veldig lang tid på å komme i gang i starteren. Et par døgn. Første gangen veit jeg faktisk ikke om det var liv - jeg heiv den etter de to døgnene. Og jeg oppbevarer alltid gjæren i kjøleskapet.
 
Interessant. 10 måneder begynner å bli mye, så der har du åpenbart fått ei pakke som har levd opp til hva Whitelabs sier.

Jeg har hatt tre tilfeller med nettopp utgått pakke som brukte veldig lang tid på å komme i gang i starteren. Et par døgn. Første gangen veit jeg faktisk ikke om det var liv - jeg heiv den etter de to døgnene. Og jeg oppbevarer alltid gjæren i kjøleskapet.
Ja.. Må si at jeg ikke kjenner meg igjen i skepsisen til WLP's best før datoer.. Har flere ganger vært i grenseland, også over grensen, for "utgått", og aldri hatt problemer. Den gangen med 10 måneder var den mest ekstreme i så måte.
Kan godt være at jeg bare har vært heldig, men mistenker også at det kan være varierende praksis hos forhandlere når det gjelder oppbevaring..?
 
Ja.. Må si at jeg ikke kjenner meg igjen i skepsisen til WLP's best før datoer.. Har flere ganger vært i grenseland, også over grensen, for "utgått", og aldri hatt problemer. Den gangen med 10 måneder var den mest ekstreme i så måte.
Kan godt være at jeg bare har vært heldig, men mistenker også at det kan være varierende praksis hos forhandlere når det gjelder oppbevaring..?

Mine er innhandlet hos Bryggselv i Oslo, og de oppbevarer varene sine forsvarlig. Det svake punktet måtte eventuelt være i bilen min fra Oslo til Hadeland.

Dette haddde det vært kjekt å høre flere andres erfaringer med.
 
Tilbake
Topp