Gjær med forskjellige dato.

Naxi

 
Etter en kjapp søkerunde, så fant jeg ingen svar på dette her på forumet.. (Arrester meg gjerne)

Uansett..
Jeg skal brygge en saison nå snart, så da dro jeg til bryggebutikken hvor de kun hadde 3 rør med WLP565 igjen, de tre hadde dog forskjellig dato, samt en av de hadde gått ut på dato 18/12

Frågan er da : Hvordan regner jeg da ut hvor mye gjær jeg trenger?
Vial 1 : 18 Mar 2015
Vial 2: 15 Jan 2015
Vial 3 : 18 Des 2014

Batch på 44 liter 1.060 OG


Burde jeg få tak i mer gjær ? Da får jeg ikke lagd enda en starter, da jeg ikke har nok tid.
Evnt. blande oppi 1-2 rør med WLP400?

 
Ikke tenk for mye på det. Finn en dato du føler er et gjennomsnitt og lag starter på bakgrunn av det. Tallene du får fra starter-kalkulatorer er så vage at du mest sannsynligvis havner innenfor uansett.
 
Frisk, vital gjær er en av forutsetningene for å få et bra resultat.
Har du mulighet til det, så hadde jeg absolut fått tak i mer gjær av nyere dato.
For et mer lotto resultat kan du gjøre som Miguel foreslår.
uansett, gjær og gjæring et av de aspektene ved brygging som det er verdt å tenke over, da det har en hel del å si for resultatet.
 
Blir det så veldig lotto da? Han ender jo opp med frisk gjær? (minus de som har gitt livet sitt i kampen om transporten hjem til ham da).
 
Hvis du sjekker beregnet antall levende celler i hvert rør, kan du så justere antall celler du starter med til summen av de tre.
 
Om jeg ikke tenker helt feil har du en total viability på 93% med de tre rørene kombinert, dvs at de til sammen er som 1 rør med 93% levende celler. For 44 liter med OG 1.06 til gjæring skulle du da trenge en starter på så vidt over 6 liter på magnetrører for å få riktig mengde frisk gjær i følge Mr. Malty. Har du ikke mangnetrører trenger du ca 10 liter starter med hyppig risting. Da har jeg satt "growth factor" til maks - aner ikke hvilke effekter det evt har.

Brygger selv batcher på rundt 20l så da duger nesten enhver dato om det settes starter på magnetrøren, så ta dette med en stor klype snus.
 
Uff..
Får nok ikke tak i mer gjær av samme type.
Så tenkte jeg skulle kjøre oppi en pakke med US-05, men da er jeg ikke sikker på om jeg skal gjære på de temperaturene jeg hadde tenkt..

Kaste inn håndkledet med WLP565, spare på starteren til neste gang, og heller kjøre no tørrgjær denne runden?

  • 18° i 24 timer
  • 19° i 12 timer
  • Så stige fra 19-27° 1° i døgnet i 8 dager
  • Gjære ut på 27°
  • Coldcrash 4° i 4 dager
 
Kan du ikke bare sette en stor starter? 10 liter er fullt håndtering mengde. Om du ikke setter starter trenger du 7 rør totalt dersom de er en måned gamle, så starter må du nok lage åkke som
 
Hvis du likevel ender opp med tørrgjær, ville jeg gått for Belle Saison i stedet for US-05. Jeg har ikke prøvd den selv, men internett sier at den fungerer bra.
 
Kan du ikke bare sette en stor starter? 10 liter er fullt håndtering mengde. Om du ikke setter starter trenger du 7 rør totalt dersom de er en måned gamle, så starter må du nok lage åkke som


Kan nok ikke lage en 6 liter starter, skal brygge i morgen.
Magnetrøreren min tar maks 3 litere uansett.


Komme til å gå for Belle Saison gjær.

Neste gang bestiller jeg gjær en uke eller to i forveien.
 
10 liter var uten magnetrører, 6 liter med magnetrører. Men det enkleste er kanskje bare å lage et annet øl som du sier.
 
Blir det så veldig lotto da? Han ender jo opp med frisk gjær? (minus de som har gitt livet sitt i kampen om transporten hjem til ham da).

mitt poeng er at når det kommer til tipping så er lotto, lotto.

røret som går ut 18 des har ca 1 bill celler igjen
røret som går ut 15 jan har ca 2 bill celler igjen
røret som går ut 18 mars har ca 66 bill celler igjen

Totalt trenger man ifølge Brewersfriend ca 486 bill celler

hvis du bruker et gjennomsnitt for beregningene så blir det mye mer unøyaktigt enn ved å gjøre en beregning med feks kun den nye gjæren alene.
Det er det jeg mener er lotto.
ja, man vil ende opp med frisk gjær, men poenget er at det blir vanskeligere å vite hvor mye man ender opp med.
Og det kan det være utfordrende å gjenskape resultatet når gjærberegningen er tatt mer eller mindre ut av løse luften.

@Naxi: Belle saison er et bra alternativ
 
Sist redigert:
@Bernts
Det er ikke ofte jeg vinner på tippinga, så da hopper vi over til Belle Saison.
Sparer denne starteren til neste brygg, også kjører jeg den opp enda en gang med starter.. Da burde det vel holde til et 40l +/- brygg Hveteøl eller Saison?
 
Hvis du skal steppe den opp så vil du kunne lage mer enn nok gjær.
Hvis du bruker feks brewersfriend.com, kan du også se hvor mye gjær forskjellige step vil gi.
lykke til med brygget.
 
Du kan lage starter i flere steg. F.eks. 3 liter to ganger som kan gi bedre resultat enn 6 liter en gang...
 
Da har jeg miksa og triksa litt med tallene her..
Fantastisk den kalkulatoren på Brewersfriend.com
takk for tipset!

Lite spørsmål: Siden dette er en starter, så lar jeg jo dette bunnfalle, også dekanterer jeg gjæret over i en ny starter. Da vil det ikke ikke være noe spesielt med trub eller annet grums, som vil gjøre denne ganske kompakt.
Hvilken density skal jeg regne med da?
 
Nettopp revivet en 005 som var tre måneder over dato. Første steget var for å få liv i der det var liv, og prøve å discarde døde celler. Andre steget var å starte videre det jeg hadde fra første steget og resultatet virker helt fint. Normal aktivitet og fin lukt.
 
Fant også litt gammel gjær bakerst i kjøleskapet som jeg var usikker på om det gikk å få gjort noe med, så denne tråden passa bra :) da blir det kolschbrygging til uka :)
 
Det blir liv! Satte en halvliter starter med ca 1.020 og en pakke wyeast kolsch som gikk ut i oktober. Så lot jeg det snurre og gå i ca 2 dager, med veldig lite livstegn. Så stoppet jeg røreren og lot det bunnfelle, men lot det stå i romtemperatur. Dekanterte så mye jeg klarte i morges, og fylte på med en liter vørter med ca 1.020. La merke til at det så ut som det hadde blitt mer gjær, men vanskelig å si sikkert bare på øyemål.

Og nå, etter å ha snurra en dag, ser det jammen ut til å være liv!

ImageUploadedByTapatalk1421519232.378216.jpg
 
Tilbake
Topp