Gjær og temperatur

Hei. jeg er en nybegynner som har noen spørsmål om gjær, tilsetting av gjær temperatur i vørter. Hvilken temperatur skal vørteren ha når gjæren tilsettes vørteren ved brygging under gjæret øl / over gjæret øl?

Gjelder samme temperaturer hvis en gjærstarter benyttes?

Har planer om å brygge en Vienna type, hvilken gjærtype bør jeg benytte og hvor mye til 50 liter?
 
Hei. jeg er en nybegynner som har noen spørsmål om gjær, tilsetting av gjær temperatur i vørter. Hvilken temperatur skal vørteren ha når gjæren tilsettes vørteren ved brygging under gjæret øl / over gjæret øl?

Gjelder samme temperaturer hvis en gjærstarter benyttes?

Har planer om å brygge en Vienna type, hvilken gjærtype bør jeg benytte og hvor mye til 50 liter?
Ideell gjæringstemperatur varierer litt fra gjærstamme til gjærstamme, men la oss si 10 grader for undergjær og 18 for overgjær for å si noe. Vørteren bør være på gjæringstemperatur eller litt under når du tilsetter gjæra.

Edit: Noen her har sikkert et strålende tips til en gjær til en wiener, men ihvertfall en undergjær, så temperaturkontroll blir en greie.
 
Jamil Zainasheff (i Brewing Classic Styles) anbefaler WLP838, wyeast 2308, eller (hvis tørrgjær) S-23. Ellers er w-34/70 tørrgjær en veldig safe gjær, og kanskje ikke riktig så vanskelig når det gjelder temperatur - hvis du ikke har helt ideelle forhold. Du skal kunne gjære den på 12-15 grader, og få et greit resultat. Og det er altså ikke noen dårlig gjær på noen måte. Jeg bruker den, og er veldig fornøyd.
 
Tilbake
Topp