Gjær og temperatursjokk

Hei!

Brygga bitter i går og ved ein teknisk svikt fra termometeret (termometer viste 9 grader for mykje) kjølte eg ned vørter til ca. 10 grader. gjærslurryen var av type WLP013 og hadde stått i rom temperatur fra starten av bryggedagen. gjæren blei pitcha, og fant etterpå ut at termometeret viste feil. karet har stått på 20 grader sida i går. Det er ikkje tegn til aktivitet i karet enda, men tenkte eg skulle vere i forkant, tilfelle...

Så altså, kva gjør man når gjæren har fått eit termisk sjokk ved starten av gjæring? Er det noko eg kan gjer for å hindre at gjæren går fullstendig i dvale?
 
jeg har gjort noe lignende, om enn ikke med 9 grader forskjell så ihvertfall 6-7.
tok litt ekstra tid før den startet, men ellers ok.
 
Nei, den stod bare på riktig temperatur til vørteren kom opp på samme temp, og sannsynligvis hadde vel gjæringen også begynt uten at det var merkbart.
etter litt over ett døgn var det likevell synlig aktivitet med mye guff på siden av gjærkarret.
Jeg tror kanskje det var en fordel på den måten at kald vørter jo er mere motagelig for oksygen, slik at den antagelig fikk bra mengde oksygen for gjæren å utvikle seg i.
 
Tilbake
Topp