Gjær - SafAle US-05

Kjøpte meg en slik SafAle US-05 tørrgjær pakke, stor pakke, 500gram. Står på pakken at den bør brukes innen 7 dager etter åpnet.. Men i alle dager, hvem rekker vel det? Hvor lenge kan tørrgjær holde seg, om man oppbevarer den tørt, mørkt og i en tett beholder?
 
Kjøpte meg en slik SafAle US-05 tørrgjær pakke, stor pakke, 500gram. Står på pakken at den bør brukes innen 7 dager etter åpnet.. Men i alle dager, hvem rekker vel det? Hvor lenge kan tørrgjær holde seg, om man oppbevarer den tørt, mørkt og i en tett beholder?

Det skal bli spennende å høre, ja:p!

Om du har muligheten til å vakumere (i passende porsjoner) kan det kanskje funke? Jeg tror det kritiske er å oppbevare den lufttett, siden den vil trekke til seg fuktighet fra lufta.
 
Det skal bli spennende å høre, ja:p!

Om du har muligheten til å vakumere (i passende porsjoner) kan det kanskje funke? Jeg tror det kritiske er å oppbevare den lufttett, siden den vil trekke til seg fuktighet fra lufta.
Å holde oksygen borte fra tørrgjæren er kritisk, så vakumering og deretter kjøleskap ev. fryser er beste strategi.
 
En kompis sier han har oppbevart en slik pakke med gjær, i en vanlig "tett" beholder i fryseren i to år, og gjæren funker fremdeles utmerket. Så jeg krysser fingrene og satse på at det ska gå her og :)
 
Har US-05 som jeg har vakumpakket i 40-50 gr poser, ligger i fryseren (siste rest nå, ligget godt over året), funker fjell!
 
Noen som har prøvd å bare drysset tørrgjæren ned i gjærinskaret og så ristet, uten å dehydrert først? Husker det funket engang i tiden jeg satt vin :p
 
Noen som har prøvd å bare drysset tørrgjæren ned i gjærinskaret og så ristet, uten å dehydrert først? Husker det funket engang i tiden jeg satt vin :p

Funker fett - men dryss den jevnt utover, og la det stå i ro et kvarters tid før du rister.

Men det gjelder alegjær. Hvis vi snakker lagergjær, derimot, ville jeg rehydrert.
 
Noen som har prøvd å bare drysset tørrgjæren ned i gjærinskaret og så ristet, uten å dehydrert først? Husker det funket engang i tiden jeg satt vin :p
Dette fungerer helt fint, har gjort det før. Jeg har lest at en del av cellene dør av dette, men bare en andel. Husker ikke i farta hvor jeg leste dette, så ta det med en klype salt. Det er sikkert mulig å spørre tante Google om dette, hun er jo ei vis dame.
 
Ok, da prøver jeg å drysse det utover vørteren! :) Funker det like godt med øl med lav og høy OG? Eller er det bare å drysse på med mer om man f.eks skal ha en dobbel IPA på 8-9% f.eks? Idag blir det en hverdagsIPA på rundt 5%.
 
Tilbake
Topp