Gjær som ikke virker. Wyeast Activator

janh

Norbrygg-medlem
Jeg bor i Skien, men er innom Lillestrøm av og til. Onsdag 6/2 kjøpte jeg 2x Wyeast  Activator 2278 Czech Pils(1547262/01oct07) og en Wyeast Activator 1028 London(1002248/17sep07) til et par ekstraktbrygg. Ingen av disse 3 store gjærposene blåste seg opp da jeg aktiviserte dem torsdag 7/2 og fredag 8/2 .
Mats på Vin Og Bar beklaget veldig og det var bare å ta de med for å bytte. Jeg kjøpte heldigvis med tørrgjør som backup(2x Brewferm lager og 2x Safeale Dry ale yeast) så det putrer og går 2 brygg, men hadde veldig lyst til å prøve brygg med "skikkelig gjær" for første gang. Ampullen inni er knust og oppskrift fulgt, men kan jeg ha gjort noe feil?
:confuzed:
 
Ut i fra datoene du oppgir , har du passert best før eler holdbarhetsdato. Har aktivert "gammel" wyeast flere ganger. Det går bra men det tar tid, faktisk opp til 5-6 dager før du ser resultater.

bjørn
 
Man lærer stadig noe nytt. Men det skulle vel bare mangle som nybegynner. Dato på pakning er "Best før" og ikke dato den er produsert.
Pakkene ligger til "modning" inntil videre. Blåser de seg opp får jeg lage en liten "starter" og ta vare på den i kjøleskap.
Det må være mye kunnskap samlet på disse sider og blandt forumets medlemmer.
Jeg er imprignert.
:ilike:
 
Datoen på posen er produksjonsdato, ikkje best-før-dato. Wyeast anbefalar at du bør bruke den innan 6 mnd. Er den eldre kan det gå bra, men det tek lenger tid før den bles seg opp. Eldre gjær eller for varm lagring etc. gjer at det tek lenger tid før pakken bles seg opp?

Eg har fleire gangar brukt gjær som har passert 1 år og det har gått bra, men det har gjerne tatt 1 veke å blåse den opp. Vil ikkje anbefale dette, det er mykje tryggare med fersk gjær. Men har aldri opplevd at posen ikkje har blåst seg opp.

Det er godt mogeleg at posane dine er ok, med litt treige. Utifrå datoane ville eg tippa at dei bles seg opp søndag eller måndag. eg starta ein fersk pose (140108) kl 11 i dag, den var blåst opp kl 15 og eg tilsette den i 15 l mild med OG 37 kl 16.

Håpar dette var oppklarande.
 
Bare noe jeg fant ut idag... For opptaket til NRK (gjort på torsdag 03.04.08) knekte jeg en pose Wyeast Belgian Abbey med 'MFG jan 2005'. Satte posen på varmekablene i dusjen i en natt men ingenting synlig skjedde. Så satte jeg posen i skapet, der det er litt varmt pga at det er et kjøkkenlys montert under det. Idag sjekket jeg skapet og posen var fullstendig oppblåst! 'Ølet' jeg brygget på kjøkkenet har jeg tilfeldigvis oppbevart, så tenkte koke det og tilsette gjæren. Da får vi se hvor aktivt det ennå er.
 
'Brygget' til NRK hadde bare kokt i 10 minutter foran kameraene, og ble deretter nedkjølt og glemt i en glassballong, uten gjær. En uke etter viste det seg at vørteren ikke hadde blitt sur, så jeg kokte opp noe spraymalt og økte bryggstørrelsen. Så tilsatte jeg gjæren (Belgian Abbey) og etter et døgn har det begynt å gjære ganske greit! Og det uten starter...
 
Tilbake
Topp