1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Gjær(te)starter WLP002, metode eller håpløst prosjekt

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av kfladseth, 17 Mar 2019.

1. kfladseth

kfladseth
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skal brygge en mild og fant WLP002 i kjøleskapet. Perfekt, men det er dessverre ikke produksjonsdato.
    Jeg har, sammen med flere, erfaring av at PP pakkene kan være treg å få i gang. Dette blir første gang jeg prøver en pakke som er 1 år over "best by". Starter med 0,6 l 1.020 for å se om det er liv... PSX_20190317_140111.jpg

2. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Oj - men det er vel et forsøk verd. Sett en liten starter og la den snurre noen døgn. Jeg har opplevd at det har tatt både to og tre døgn før det har vist seg tegn til liv.

3. rosnes

rosnes
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Produksjonsdatoen er 5. september 2017. MFG er produksjonsdato. Hvis du slår opp batchnummeret på yeastman.com, finner du at denne batchen ved produksjon hadde 2.75 x 10^9 celler pr. mL.

Det er absolutt ikke utenkelig at du kan få denne til å gå, men regn med at det kommer til å ta tid å dyrke den frem.

LarsUlv liker dette.
  4. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Synes den så ganske mørk ut inni det lille vinduet sitt.

5. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er alt ettersom hvilken spraymalt de har brukt/hatt tilgjengelig

6. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det høres merkelig ut. En skulle tro WL hadde en klar ide om hvilket spraymalt som var best, og muligheten til å sikre seg en stabil forsyning av det? Men du tar det neppe ut av lufta;).

TorfinnS liker dette.
  7. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nope, lurte nemlig selv en gang jeg skulle kjøpe wlp029, og spurte i butikken. De hadde lurt på akkurat det samme, og hadde kontaktet WL. Svaret var nettopp dette. Fargen varierte med spraymalten som ble brukt, ikke noe annet. De bruker mengder av det (og av vanlig malt også) og da varierte det litt hvilken type de fikk.

Finn Berger liker dette.
  8. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

hmm - det kan jo stemme, da. Men jeg synes stadig det virker merkelig. Tørrmalt er relativt lagringsdyktig, og behovet er vel ganske forutsigbart. Og produksjonstida for tørrmalten er kort. Selvfølglig er produksjonskapasiteten begrenset, men lkevel ... . Jeg ser liksom ingen grunn til at det skulle bli knapphet på lyst tørrmalt.

Jaja. Man skal ikke male Fanden på veggen i utrengsmål:).

9. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Stemmer det som står over her, jeg har også hatt WL pakker med mørkere innhold som har funka finfint

Finn Berger liker dette.
  10. kfladseth

kfladseth
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Oppdatering etter 2 døgn på snurrern med 0,6l 1.020: ingenting. Intet spor etter aktivitet og ingenting spist. Pakken har forøvrig vært lagret i kjøleskap som ikke blir åpnet ofte. Den får stå noe lengre før konklusjon trekkes for dette forsøket

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

11. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

gi'n et par døgn til.

YngveKL liker dette.
  12. kfladseth

kfladseth
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Her har det våknet, egentlig ikke ferdig spist, men det passer for meg nå. Dekanterer og stepper opp med 1,2 l OG 1.038. Det var liv! Men det tok tid å starte deling. Gir den ny dose med gjærnæring samtidig. Har planlagt å bruke den på en mild på lørdag så det blir spennende om det er progresjon. [​IMG]

13. kfladseth

kfladseth
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Etter steppingen var alt i skjønneste orden. En hel god gjeng arbeidsvillige var skapt. Etter dekantering fikk de egentlig en grei oppgave, en mild med OG 1.039. Ti timer etter pitch med oksygen tilførsel var det god liv i karet, men med 18 grader C var tøylene strammet til. Etter 2,5 døgn til med svak stigning av temp til 19 gr C var 1.014 nådd. Ei uke etter pitch er FG nådd, fortsatt 1.014 som også var mål.
    Jeg slår dermed fast at prosjektet hadde livets rett, ølet bærer ingen preg av stresset gjær eller underpitching. Dette er ingen garanti for at en like gammel PP pakke skal våkne greit til liv med litt ekstra omtanke, men dette forsøket virker i allefall vellykket.
    Temp. er nå 21.1 grad C, slik vil det stå til flasking neste lørdag, 2 uker etter pitch. Kanskje er det smak til påske selv om det er ment som en litt enkel, men grei maltsmak på plattingen til sommeren.

Del denne siden