Hjelp til Nøgne Ø Blond oppskrift.

Hei!
Skal brygge en belgisk blonde med styrke rundt 5%. Hvilken gjær fra White Labs passer best til denne øltypen?
Noen som vet hva NØ bruker i sin?
 
Har snakket direkte med Kjetil ang min blonde oppskrift, og fått bekreftet at de bruker wlp400. Gjærer på 22 grader.
 
Takker!

Nøgnde Ø sin Blonde, er det en Belgisk? Den har jo butikkstyrke og er veldig lettdrikkelig
 
Jeg trenger litt hjelp til en oppskrift.
Jeg vil lage en Nøgne Ø Blond.
Jeg har tenkt til å brygge 25 liter øl på en 30 liters bøtte. Jeg vil bruke spaymalt eventuelt maltekstrakt.  

Dette er det jeg funnet ut av ingredienser ved å søke på nett:

Gjær: WLP400 Belgian Wit 04/03 (gjæringstemp på 22*C)
Malt: spraymalt hvete, extra light spraymalt.
Humle: East Kent Goldings, Cascade, Saaz, northern brewer.

Stemmer det?

Stemmer det at jeg skal tilsette korianderfrø og appelsinskall?

Hvor mye gjær, humle, malt og eventuelt appelsinskall og korianderfrø skal jeg bruke?
Hvilke rekkefølge skal jeg tilsette humla og hvor lenge skal de koke?

hilsen nybegynner.
 
Tenkte å brygge noe blondaktig. Mulig jeg tynner ut til 22ltr i bøtta, da jeg kunne tenke meg en litt lett og frisk sommerøl. Noen innspill på oppskrift?

2ura3ety.jpg


Anders

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
Hei.

Ser bra ut på malten, men jeg stusser kanskje litt over bitterhumlen og mengden? Jeg bruker normalt å ha mer humle jo kortere koketid, her er motsatt. Er det en ideell bitterhumle? Bør den ikke ha mer krutt i seg enn denne? eks 12%. Har du laget denne?
 
Per Ivar skrev:
Hei.

Ser bra ut på malten, men jeg stusser kanskje litt over bitterhumlen og mengden? Jeg bruker normalt å ha mer humle jo kortere koketid, her er motsatt. Er det en ideell bitterhumle? Bør den ikke ha mer krutt i seg enn denne? eks 12%. Har du laget denne?

Om det er en ideell bitterhumle; pass? Ville du erstattet første humle med en 12%'er? Jeg ser ikke helt behovet for krutt her, men jeg har ikke fasit.
Den ligger øverst på planen.


leander skrev:
Tanken bak gjæren?

Belgisk preg (wlp530 var/er også vurdert), samt muligheten til å gro litt gjær til en sterk belgisk som skal brygges etterpå.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
Ser bra ut dette! Jeg har laget en forholdsvis tilnærmet lik øl, men brukte WLP400 siden det var snakk om et lyst øl. det er nett ferdig gjæret og smaker allerede ganske bra, nå skal det stikkes om og lagres 8 uker før det skal på fat!
 
Du finner oppskriften til denne i ØLbrygging - fra hånd til munn:) all grain, men det er jo e utgangspunkt for å konvertere til ekstraktversjon.
 
Hei! Jeg er fersk i gamet og har kun et brygg på samvittigheten. Var forleden innom Bryggeland og spurte om ingredienser for å lage noe som kan ligne på nøgne ø blonde.

Jeg har kun utstyr til å brygge ekstrakt og fikk disse ingrediensene.

-Thomas Cooper, malt extract light 1,5 kg.
-1 kg spraymalt hopped light
-500 g spraymalt medium
-500g spraymalt light
-500g spraymalt wheat
-gjær: safbrew t-58 (tørrgjær)

Noen som kan hjelpe meg med fremgangsmåten og har noen tips?
 
Hei
Jeg er helt fersk når det kommer til Allgrain brygg, tenkte jeg i helgen skulle prøve meg og har da endt på en klone av Nøgne Ø Blonde. Har handlet alt jeg trenger til den av råvarer.

Jeg brygger på en 36 liter BIAB så jeg kommer til å gå for skylling av malten for å få ut mere av sukkerstoffene.

Jeg lurer da på om noen kan hjelpe meg med hvor mange liter jeg bruker til meskingen og hvor mange liter jeg bruker til skyllingen?

Oppskriften jeg skal bruke inneholder 4,94 kg malt.

mvh
Roar Harlem
 
Ingen gjør dette helt likt så fasit finnes vel ikke.
Du kan bruke f eks 13l vann til meskingen. Av det får du ca 8-9l til koking.
Men du må nesten si noe om hvordan du skal skylle.
Jeg skyller på vanlig måte og stanser når jeg har stort nok volum eller gravity på 1.010 på det som kommer ut av skyllekaret. Måler ofte mot slutten.
Ved partiskylling? tror jeg du får ut mest sukker ved å dele vannet i to omganger.
2 x 10 liter vil kanskje passe? Andre med mer erfaring får korrigere meg.
 
Dette blir min første gang med Allgrain, så helt nøyaktig hvordan dette skal/blir gjort er jeg ikke 100'% sikker på, men tenkte å meske ut malten i kjelen med en uviss mengde vann, si da f.eks 13 liter, for så å ta meskeposen over i et rent gjæringskar og skylle denne der i nytt forhåndsvarmet vann i ca 10 min. Har også en rist jeg vil bruke til å la meskeposen dryppe av seg over til slutt.
Er dette en grei fremgangsmåte? Oppskriften sier en OG på 1,044 så dette er jo selvsagt målet.

Dette skal så koke i 90min med 10g magnum før jeg etter endt koketid skal tilføre 66g Saaz og 33g Cascade.
Gjæren jeg har er en WLP400.

Skal ende opp med ca 22-23 liter til slutt, evt det som må til for å nå en OG på 1.044.
 
Ja det går sikkert greit det. Jeg bruker også pose og løfter over til gjæringskar men med kran og pinnekjøttrist i bunn. Bruker bare et litermål når skyllevannet skal over i karet.
Et lite tips. Det blir litt søl når du løfter over fra mesk til skylling.
 
Tilbake
Topp