Belgisk Blonde - Har du en oppskrift?

Koriander brukes vel i Wit, så den burde være grei.

Nøtter, derimot, inneholder en del fett, som jeg har forstått ikke er bra å ha i ølen. (Jeg har ikke prøvd, så andre med erfaring på feltet må gjerne motsi meg)
 
Renhetsloven er egentlig bare en gammel næringsmiddel-lov fra tyskland. Som hjemmebrygger mener jeg den er totalt uinteressant. Mye bra øl med både sukker, kandissukker, krydder, eik, etc som en del av ingrediensene.

Nøtter ville jeg ikke hatt i ølen; Tror de vil bidra med lite smaksmessig og muligens dreper skum. Et alternativ er hazelnut-extract, den samme typen som står på 7/11 ved kaffemaskina. Du får sikkert kjøpt dette på en te eller kaffe-sjappe.

Jeg har hørt om en øl som de kaller "Hazelnut porter". Lykke til med din "Hazelnut blonde!" ;-)
 
På Hjemmebryggerfestivalen i Trondheim nu var det en som stilte med en Hasselnøtt Marzen. Tror han brukte ekstrakt/sirup for å gi smaken. Marsipanøl, hm...
 
Sirup/ekstrakt?! Det er jo faktisk et glimrende forslag! Kommer til å prøve begge deler  (nøtter og ekstrakt), og komkmer tilbake med resultatet (rekker nok ikke det før nm...) MEN: hva med koriander? Bør mann (tørre) gjøre dette uten hvete i ølet?
 
Petter Gudbrand skrev:
Sirup/ekstrakt?! Det er jo faktisk et glimrende forslag! Kommer til å prøve begge deler  (nøtter og ekstrakt), og komkmer tilbake med resultatet (rekker nok ikke det før nm...) MEN: hva med koriander? Bør mann (tørre) gjøre dette uten hvete i ølet?
Koriander skal vistnok være kurrant i mørke øl i følge medlemsidene, Meld deg inn, så får du tilgang til medlemsidene der det er blant annet en laang artikkel om krydder..
 
Glimrende! Betaler meg inn med en gang jeg går i økonomisk overskudd - sånn en gang i 2013 (en liten spøk)! Er det noen som tar imot innmelding på NM? Eller må jeg fakturere?
 
Petter Gudbrand skrev:
Glimrende! Betaler meg inn med en gang jeg går i økonomisk overskudd - sånn en gang i 2013 (en liten spøk)! Er det noen som tar imot innmelding på NM? Eller må jeg fakturere?

Du får vel en faktura ja, men tror medlemskapet på forumet aktiveres tidligere, faktureringssytemet går litt treigt liksom.
Første brygget ditt burde vel gi nok overskudd :)
http://norbrygg.no/index.php/medlemskap
 
Da er meskingen avsluttet, og det gikk igrunn som tilsiktet. Siktet på 24L OG1050. Endte på 25L OG1052, så det er i ballparken.
partiskyllinga gikk meget bedre denne gang takket være en haug hjelp fra dere guttaboys. Vørteren er klar og fin igrunn og står nå på plata og venter på oppkok, og da har jeg tid til et par sprøsmål.

En blond ale skal vel ikke være så allverdens bitter. Har 100g Saaz jeg tenkte å dele opp i 3.

60g@60min 20g@30min og 20g@1min. Vil dette bli bittert nok? Har svidd av alt av penger på julegaver til folk (kunne like gjerne kjøpt meg en haug bryggeutstyr) så beersmith får vente litt.

har som følger brukt.

4Kg Pilsnermalt
1Kg Palemalt.

12,5L til mesking på 66-67 °C. Av dette fikk jeg ca 8L på første tapping.
Skylte med 2x 8,5L på 78-80 °C


Er vel ca 87% effektivitet?

Forrige brygg brukte jeg Target 11%. Kalkulerte feil, så det ble brukt dobbelt opp, så den ble jævlig bitter.


Hovedspørsmål, er 100g Saaz nok, eller skal jeg knipse oppi et gram eller to av Target ved kokestart? Og siden det er mye pilsnermalt, burde jeg koke i 90Min?
 
Har du prøvd BeerCalc, et gratisprogram som jeg har brukt hele tida og funker greit.  la det inn der og havnet på sånn ca 32 IBU
 
Takk takk! :) men det får gå som det går, i allefall siden den forbanna komfyren slo av plata her for ei stund siden, så nå går det 10-15min å få kok på det igjen får å få med aromahumlen. Elektrisk bryggekjele nermer seg raskt kjenner jeg :D
 
Tok meg ei måling nå nettopp, OG1052, SG1014, og du slette tid, dette ble bra! Over all forventnig. Gjæret uder mye mer stabil temperatur, og ikke minst lavere temperatur. Merker nå hvor stor smaksforskjell det blir av forskjellig humle. Target alene syns jeg ikke smaker noe godt har jeg konkludert med etter to brygg med sorten. Det halvferdige produktet ble så bra at jeg drakk hele smaksprøven og nesten gikk og henta en prøve til ;) skal prøve med på en lik batch neste gang for å se om jeg klarer å opprettholde resultatet. Ny iver og ny tro på hele opplegget :D

Og takk for Håndbryg datablad, Børge! Skal lære meg å bruke den selv, ser da ikke vanskelig ut i det heletatt.
 
Her er en lenke til en ganske interessant artikkel om de forskjellige belgiske WLP-gjærene:
http://hw.libsyn.com/p/f/5/b/f5bdd300718e4018/KYBelgianYeastExperiment.pdf?sid=d921d130b909c3cf9f040c05d3a0fcd3&l_sid=18257&l_eid=&l_mid=2879620&expiration=1330951045&hwt=2e34b296241954f9a69144ba318f427a

Artikkelen presenterer ganske fint hva man kan forvente av de forskjellige. WLP550 får iallfall gode tilbakemeldiger, som er fra Achouffe. Wyeast har samme gjærstamme, 3522, og er anbefalt av Arne M her:http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8992.msg85081/topicseen.html#msg85081
 
Eg planlegger selv en brygging av blonde. Kunne tenkt meg en gjær som gir samme smaksprofil som Leffe, eller Jacobsen Saaz Blonde. Noen forslag? Er WLP550 Belgian Ale grei?
 
Krille skrev:
Eg planlegger selv en brygging av blonde. Kunne tenkt meg en gjær som gir samme smaksprofil som Leffe, eller Jacobsen Saaz Blonde. Noen forslag? Er WLP550 Belgian Ale grei?
Jeg planlegger også å brygge et Leffe Bonde-aktig øl. Det er en oppskrift på en Leffe Blond-klone i Brewing classic styles (hvor ølet heter Lefty blonde), og der anbefales WLP500 eller Wyeast 1214. Men som sagt, jeg har ikke forsøkt selv enda. Gi gjerne en tilbakemelding dersom du gjør deg noen erfaringer :)
 
Tilbake
Topp