Gjær

Hei
Jeg skal snart brygge 25 liter pils og skal bruke en stor pakke med Bavarian gjær fra wyeast.
Der står det at den er beregnet for direkte blanding i 5 gallons med vørt.
Går det bra eller må/bør jeg lage en starter på 2 liter som jeg gjorde før med de små pakkene med gjær fra wyeast?
Noen erfaringer om dette?  :skaal2:

Tommy
 
Æhm, litt i grenseland. Jeg vil tro det ordner seg, men undergjæret øl er alltid litt tregere. Dersom du er vant med å lage en starter så tror jeg det ikke er noe dårlig idé. Vørter til undergjæret øl kan gjerne få all gjær som er å oppdrive (innenfor visse rammer da) :).
 
Starter er og blir et must synes jeg, god gjærbehandling har mye og si.... Særlig på en lager.. Å lage en starter på 2 liter er en god investering.

Lykke til!

Richard
 
Tallenes tale: 100 mrd celler per XL-pakke. Hvis den er helt blodfersk fra Wyeast, noe vi aldri får i Norge.

Tommelfingerregel: 0,75 mill celler per milliliter per Plato for ale og 1,5 mill celler for lager -> ca 200 mrd celler per batch med ale av "vanlig" styrke, eller 400 mrd celler per batch lager.

Altså: Hvis du får gjæren helt blodfersk fra fabrikken til Wyeast, så trenger du to pakker til en ale og fire pakker til en lager, for å oppnå det ideelle antallet celler. Hvis ølet ikke er sterkere enn vanlig, da trenger du mer :)

Starter er en fordel, ja ;)
 
Njæ, 23 liter vørt, OG 1.048 og magnetrører så trenger man ifølge mrmalty bare 1,5 liter starter ;o)  Jeg bruker 3 liter selv, bare for å få så ren smak som mulig...
 
Og to pakker gjær :)

Det blir dyrt i lengden det.....

Må jo være enklere å steppe opp i to trinn da.. en pakke gjær og 7 dl så øke etterhvert med frisk vørter..

Skal man klare seg med en pakke gjær kreves starter på 3.87 liter.

Richard
 
Hmm, det virker rart at man skal måtte ha to pakker gjær oppi en starter på 1,5 liter. Lurer på om det er noe annet som menes der... 

Kommer du forresten på dommersymposium lørdag 1. juni?
 
Nei jaggu hadde du visst rett! Ifølge den kalkulatoren da, jeg pleier å ta sånne beregninger med en liten klype salt når jeg ikke vet hva slags teorier som ligger til grunn...

Det beste er nok uansett å steppe den opp slik du beskrev, ja...men jeg bruker jo som regel 3 liter starter på lagerne mine uansett, så føler meg på rimelig trygg grunn ;)
 
Jeg lagde 40 liter pils, og da lagde jeg først 3 liter starter som ble spunnet ferdig og satt kaldt.. Helte av vørter og tilsatte 3 liter på nytt som jeg lot gjære ut og tilsatte den gjæren i 40 liter pils som stod kaldt fra første time. Den ser ut til å gjære veldig fint, og det er deilig råtten eggelukt fra gjærlåsen :)

Jeg regner med å komme 1 juni (må bare forhøre meg med "dragen" først).

Richard
 
Høres ut som du får en fin pils av det, ja! Hvilken gjær bruker du? Jeg har brukt Wyeast Bavarian lager, og jeg synes ikke det blir så mye svovellukt av den...ble nesten bekymret! :)
 
Jeg bruker WLP802 Czech Budejovice Lager Yeast

Håper det blir bra saker, men det er første forsøk...... (har ikke brygget pils på årevis)..
 
Ja, det tsjekkiske gjærsortene gir litt mer svovellukt, tror jeg.

Jeg prøvde Wyeast 2001 Urquell-gjær og syntes den lagde ALTFOR mye diacetyl, selv når jeg startet gjæringen helt nede på 6 grader og lot den langsomt stige til 8-9. Greit med litt diacetyl i en tsjekker altså, men det skal ikke være en smørbombe heller. Du får smake på den på lørdagen :)
 
Jeg regner med å brygge en Ale snart. (American dynamite ale) I oppskriten står det én pakke Nottingham Ale gjær. Men etter å ha lest her om gjær er jeg litt i tvil. Bør jeg ha to pakker gjær? Opskriften er til max 24 liter. En pakke Nottingham er på 11 gram.  ???
 
Nottingham, er det tørrgjær? I så fall er det plenty i én pakke. Du får mange flere celler med en pakke tørgjær enn en pakke flytende gjær. Holdbarheten er også bedre.
 
Da er du på trygg grunn! Nå skal det sies at det går helt fint an å brygge knallgodt øl med en god del mindre gjær enn det som regnes som det ideelle, men man er jo litt tryggere når man vet at man bruker nok gjær...
 
Har brygget en lager (22 l) engang, den gikk fra 1049 til 1013 med en pose Saflager S-23. Ikke en veldig lav FG men ølet var slett ikke verst. Så denne gjæren kan jeg nok anbefale dersom man ikke vil/kan lage gjærstarter.
 
Når man snakker om gjær. Jeg satte den American dynamite ale i gårkveld. Da jeg kom ned fra loftet i dag (sto opp) såg det ikke ut til å gjære. Jeg tok av lokket for å se, da hadde det lagt seg et "lokk" av gjær eller skum oppå toppen av vørteren. Jeg hadde av lokket flere ganger for åse om det var liv i liket. I kveld ristet jeg en god del på dunken og "lokket" sank til bunns. Da begynte det å ploppe i gjærlåsen med det samme. Jeg kan si at jeg kokte vøteren ca. fem min. før humletilsetting, og seksti min. med humle uten å skumme. Er dette normalt ??? Jeg må tilføye at dette er ekstrakt brygg. Muntons uhumlet medium ekstrakt.

Oppskriften er 4 kilo ekstrakt, jeg hadde i tillegg 500 gram ligth spraymalt.
 
Dette høydest heilt normalt ut. Det er ikkje naudsynt å riste på dunke etter at gjæringa er i gang, men det gjer sikkert ikkje så stor skade.
 
Tilbake
Topp