Gjærdump går bananas

Brygget en ipa med OG 1075 som gjæret ei uke ned til 1016 på Wyeast 1056 american ale. Dumpet gjæra i en starsanert em-kolbe med alufolie og satte den på benken. Den har putra videre i ei uke nå. Jeg har regelmessig (en gang om dagen) swirla den for at den ikke skal boble over. Den lukter litt råtten egg som hvete/lager-gjær gjør til tider. Tanken på infeksjon har streifet meg, men med så høy alkoholprosent og høy ibu er vel den relativt liten, eller? Noe sukker er det jo igjen. Resten av brygget er det ingenting i veien med. Noen som har vært borti lignende? Er den egnet til å brygge videre på?
 
Nevnte lager- og hvetegjær lukter vondt, men det er jo ikke fordi at det er noe galt med dem. Det er jo et resultat av gjæringsprosessen.
 
Antok at du mente den luktet uvanlig når du beskrev at den luktet vondt... og 1056 skal definitivt ikke lukte svovel, da er det noe stinkende galt. Og det er jo svært usannsynlig at den skal klare å gjære videre på 16 gravitypoints i en hel uke. Vil tro at du har kjimsa med desinfiseringen på i dumpingsprosessen.
Mity råd er å ikke bruke en gjær som ikke lukter som den skal. Da er det enkelt og greit noe galt og du bør ikke kaste bort flere hundre kroner på råvarer og mange timer brygging på noe som du er usikker på om funker.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp