Gjærdyrking nok en gang.

Sverre K

Norbrygg-medlem
Mye rart som kværner i hausen på formiddagen, nasjonaldagen.  Hvorfor kan ikke man bruke vanlig sukker til å fore opp ny gjær?  Om man dyrker opp gjær og lar den bunnfelle slik at man heller ut den ferdiggjæra sukkerlaken skulle vel ikke det sett noe preg på ølet, eller er ølgjær bare egnet til å gjære ut vørter?  Ikke noen feberfantasier etter en hard 16. Mai feiring, ble bare to øl i går kveld  :amen:
 
audun! skrev:
Gjæra trenger flere næringsstoffer. Disse finns i vørter, men ikke i vanlig sukker.

+1

I tillegg kan det i verste fall gjøre at gjæren mister evnen til å spalte maltose. IKKE bruk sukker i fjærstartere.
 
Gahr skrev:
I tillegg kan det i verste fall gjøre at gjæren mister evnen til å spalte maltose. IKKE bruk sukker i fjærstartere.

Jeg prøvde å grave i dette for noen måneder siden, men fant ingen kilder, som ikke kunne karakteriseres som ryktebørs. Fant heller ikke noe i "Yeast", men mulig jeg overså noe. Har du sett noen god kilde?
 
Var no som f.. her trur man at klokskapen har slått til å så er det rykk tilbake til start igjen :)  Men takk for fornuftige svar, måtte jo bare spørre...
 
Hva om man skal brygge øl der sukker er en del av resepten, bør man ha litt sukker i starteren da?
 
gustavf skrev:
Gahr skrev:
I tillegg kan det i verste fall gjøre at gjæren mister evnen til å spalte maltose. IKKE bruk sukker i fjærstartere.

Jeg prøvde å grave i dette for noen måneder siden, men fant ingen kilder, som ikke kunne karakteriseres som ryktebørs. Fant heller ikke noe i "Yeast", men mulig jeg overså noe. Har du sett noen god kilde?

To kilder i farten:

"Worts with large no -grain fractions [i.e. Significant amounts of dextrose (glucose) or fructose sugars] can create a number of yeast disorders. The most important one is the inhibition of the yeast's ability to bring maltose through the cell wall." George Fix, "The Principles of Brewing Science" 1st ed. side 162.

"Sugar solutions should not be used to culture yeast. When yeast is cultured in solutions lacking maltose, it loses it's ability to absorb maltose, and suffers from unreasonably long preiods of adaptation upon being diffused into the wort". Greg Noonan, "New Brewing Lager Beer" side 166.
 
Takk. Da skal jeg sjekke litt nærmere. Det er noe med denne oppførselen som jeg synes er ulogisk, så jeg ble litt nysgjerring på hva som egentlig skjer.
 
Rune Alm skrev:
Handler vel egentlig om å dyrke gjæren i det samme miljøet som den skal jobbe i senere?

Ikke egentlig. Når du dyrker fram gjær, vil du dyrke så mye og frisk gjær som mulig. Det krever god tilgang på næringsstoffer, riktig temperatur, begrenset alkoholnivå og ellers gode vekstforhold. Mangel på maltose er en måte vekstforholdene kan være dårlige på. Når du dyrker lagergjær, gjør du det ikke på 10 grader og skal du dyrke gjær til et sterkt øl, gjør du det ikke i en spesielt sterk vørter. Det er ikke optimale forholf for gjæren, selv om det ligner på miljøet gjæren skal i senere.
 
Tilbake
Topp