Gjærer ikke

Satte i går kveld 2 ballonger med Munton's hvete, og en med Irist Stout. Til hveteølet brukte jeg "gjærstamme" fra forrige gang (i utgangspunktet Wyeast flytende gjær). Den er fra 22/9 (den gangen tappet jeg grumset i bunnen på ballongen over i ei ren flaske og satte i kjøleskapet). Til stouten brukte jeg også gjærstamme fra tidligere, men denne er mye ferskere. Dette er ikke samme gjærtype selvfølgelig.
Hveteølet gjærer ikke, det er vakum i gjærlåsen. STouten gjærer helt fint.
Jeg delte en 0.33l flaske på de 2 ballongene hveteøl. Er det for lite?
Jeg ser at romstemperaturen nå er 16-17 grader og har satt på mer varme. Det var ca. 20 grader i går kveld da vi satte det.
Så, da blir man desperat. Hva gjør jeg? Har ennå en stamme fra Pale Ale i kjøla. Den er ferskere. Kan jeg slenge oppi den?
Ray
 
Hei! Grums fra 22.9. er ikke det ferskeste, nei. Godt mulig det har godt i dvale/dødt. Dersom du ikke vil ta altfor nøye med gjærprofilen kan du selvfølgelig tilsette stammen fra Pale Ale. Men jeg ville da ikke høste fra dette brygge etterpå. Da får man jo en salig blanding samt at sjansen på at ølet/vørteren har pådratt seg en infeksjon er jo betydelig (selv om man ikke merker det i selve ølet).
 
Tilbake
Topp