Gjæret for varmt..

Har gjæringsskap med stc-1000+ og på mandag satte jeg en ipa til gjæring på 18 grader!
Jeg har temperatur føleren i et glass med vann stående nær karet!
Men så var jeg inne å så om karet idag og da så jeg på krystall termometeret jeg har klisstret på karet målte 24 grader...
Hva kan skje når jeg har gjæret så høy så lenge? Stc viste 18 grader...

Hvorfor hadde du temperaturføleren i et glass vann? Den bør klistres til gjæringskaret for å måle temperaturen på ølet. Det blir nok øl for det.

Dette var for å unngå å ta luft temp i skapet! Så da tok jeg veske tempen istede! Akuratt tapet fast!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ikke for å skremme deg, men jeg har hatt et par brygg som har fått litt for høy temp under gjæring pga mangel på temp-kontroll, og i mitt tilfelle så fikk jeg usmaker i form av fusel-alkohol. Det er ihvertfall det jeg har konkludert med at det var, ettersmak av alkohol type løsemidler.

Så det er vel to mulige scenarioer her, enten går det helg bra og du merker ingen ting eller så ender du opp med noe kjipt.

Spørs vel egentlig på hvilken gjær du har brukt?

Jeg krysser fingrene og satser på at det blir ok øl på deg!

Jeg har brukt safale us-05! Faan da, typisk meg å ha sånn uflaks! Får bare se hvordan det går framover tror jeg! Skal oppi med tørrhumle imorgen!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tape sensoren fast til gjæringskaret med isopor/styrofoam/annet isolerende materiale på utsiden, da måler du i realiteten vørtertemperaturen, og ikke lufttemperaturen. Gjæringen vil øke temperaturen i vørteren, det vil ikke et glass med vann..

Etter min mening gjærer safeale us 05 svært rent. I tillegg til dette tørrhumler du noe som vil kamuflere en eventuell fruktighet. Tror ikke du behøver å være veldig nervøs for dette ølet.

mvh
Bårdd

Tape sensoren fast til gjæringskaret med isopor/styrofoam/annet isolerende materiale på utsiden, da måler du i realiteten vørtertemperaturen, og ikke lufttemperaturen. Gjæringen vil øke temperaturen i vørteren, det vil ikke et glass med vann..
Hvorfor ikke bruke noen kroner og minutter på en thermowell? Plast bøtten leder vel tempeturen ganske dårligt.

Hvorfor ikke bruke noen kroner og minutter på en thermowell? Plast bøtten leder vel tempeturen ganske dårligt.
... fordi forskjellen mellom en isolert probe isolert på utsiden av karet, og temperaturen inni karet er minimal. Du slipper da et ekstra hull i karet som kan resultere i lekasje og flere steder bakterier kan gjemme seg...

Ettersom dette er IPA tror jeg dette vil gå helt bra, men for å være helt sikker hadde jeg tørrhumlet den kraftig for å være sikker på at humlen ville kamuflere eventuelle usmaker.

... fordi forskjellen mellom en isolert probe isolert på utsiden av karet, og temperaturen inni karet er minimal. Du slipper da et ekstra hull i karet som kan resultere i lekasje og flere steder bakterier kan gjemme seg...
Du bruker et ekstra hull i lokket, samme diameter som for gjærlås med gummipakning. Hadde tenkt å si at det gir samme risiko for infeksjon som ved gjærlåst men det er ikke korrekt gitt at gjærlåst er åpen og en brønn er tett.

Men jeg setter et brygg i morgen og jeg skal ta å teipe en av temperaturprobene på utsiden av karet og sammenligne med Termobrønn verdien.

Jeg gjorde det samme med us05, endte opp med et litt mer fruktig preg. Gjæret oppi 25 grader. Det kan hende det går greit, kan hende ikke. Time will show.

Har ikke førstehåndserfaring med US-05, men på pakka står det vel at 24 grader er "innafor", så da blir det sikkert øl!

Tilbake
Topp