Gjæring av ABA med høy temperatur.

Rune Alm

Norbrygg-medlem
Satte en ABA, nærmere sagt en Drunk Monk. Fryseren som er dedikert til gjæring var opptatt med en pils, så jeg satset på rimelig kaldt vær for gjæring av denne.
Jeg fikk OG 1066 og den gjæret raskt ned til FG 1014. Mesket på 67-68 grader så synes jeg fikk rimelig lav FG.
Lagde en 2 liter starter i to omganger med Wyeast 1056 American ale.
De første 10 dagene fikk jeg en grei gjæringstemperatur, på i underkant av 20 grader. Men de siste 3 dagene kom finværet her nord slik at romtemperaturen på 11 dag var på 25 grader og dag 12-13 var på 30 grader. Fikk ølet på fat den 13 dagen. Det nytter lite å åpne vinduene så lenge det er 30 grader ute også...
Primærgjæringen tror jeg dermed gikk rimelig greit, men diacetylresten fikk en alt for høy temperatur.
Hvordan tror dere denne ølen blir og tror dere det er noen vits å gjenbruke denne gjæren?
 
god utgjæring er vel en av fordelene med å øke temperaturen på slutten av gjæringsforløpet....
tror nok den øllen greier seg fint, ihvertfall etter litt lagring.
stiller meg mer tvilende til gjæren. ville satset på ny gjær etter dette. sannsynligheten for infeksjon og/eller missdannelser er vel stor ved 30+?
 
Det er en uting at det skal bli så varmt så langt nord. Hvor langt nord må en flytte for å slippe slike temperaturer, eventuelt hvor langt sør? I dag stoppet gradstokken på 31,6 grader og jeg bor mere enn 66 grader nord, nord for moralsirkelen.
Ølet må jeg nok bare vente på resultatet av, men håpet jo at jeg kunne gjenbruke gjæren, var jo første batch med den...
 
Tilbake
Topp