Gjæring av Classic American Pilsner

Har brygget en Classic American Pilsner i går kveld som nå står til gjæring ved 9*C. Men jeg er litt usikker på noe av gjæringsforløpet som står beskrevet i oppskriften.

Fra oppskriften:
- Ferment at 48° F (9° C) until activity slows.
- Ramp 2° F per day until you reach 65° F (18° C) and hold for 2-3 days.
- Crash cool to 30° F (-1° C) and lager for 1-3 months.
- Keg at 2.5-3.0 volumes of CO2 or bottle condition with 5 oz (142 g) corn sugar.

Kan det stemme at dette skal kjøles ned fra 18*C til -1*C og lagres i 1-3 måneder på gjærings kar? Eller skal det flaskes før det lagres kaldt i 1-3 måneder?
 
Du kan flaske eller tappe på fat før lagring. Hvis du skal ettergjære ølet på flaske for å få kullsyre bør ølet stå i romtemp ti det er ferdig karbonert før lagringen.
 
Ferment at 48° F (9° C) until activity slows.
- Ramp 2° F per day until you reach 65° F (18° C) and hold for 2-3 days.

Noen som vil kommentere dette, basert på erfaring? (eventuelt basert på ulike teorier)
 
Ferment at 48° F (9° C) until activity slows.
- Ramp 2° F per day until you reach 65° F (18° C) and hold for 2-3 days.

Noen som vil kommentere dette, basert på erfaring? (eventuelt basert på ulike teorier)
Greit å gjøre for å sikre god utgjæring, og at gjæren rydder skikkelig opp etter seg før den gir seg. Det er relativt utbredt med en eller annen variant av dette på undergjær.
 
Greit å gjøre for å sikre god utgjæring, og at gjæren rydder skikkelig opp etter seg før den gir seg. Det er relativt utbredt med en eller annen variant av dette på undergjær.

Takk for svar. Jeg spør siden jeg hadde et lite vellykket forsøk på pilsner nå i sommer.

Men 1. steg på 9c until activity slows. Noe forslag på tid eller hvilke tegn dere ser etter når aktiviteten faller.
 
Takk for svar. Jeg spør siden jeg hadde et lite vellykket forsøk på pilsner nå i sommer.

Men 1. steg på 9c until activity slows. Noe forslag på tid eller hvilke tegn dere ser etter når aktiviteten faller.
Litt erfaring, og litt at krausen begynner å gå tilbake, og at det avgis mindre co2. Når det er god gang på wlp833, for eksempel, er det typisk etter ei uke hos meg.
 
Tilbake
Topp