Gjæring av pils

Nå har dunken med tysk pils stått og gjæra på ca 8 grader i kjellern i 3 uker.
Jeg starta med OG=1050 , nå er den på 1020. Det er jo litt snaut.
Det ser ut som om gjæringa har stoppet.Er det no jeg kan gjøre for og få den i gang igjen?Den stormgjæra i et døgn,og gjæra rolig i ca en uke etter det.(iflg. gjærlåsen) Nå er det jo ikke sikkert gjæringa har stoppa helt selv om ploppinga er gitt seg.Brukt W-34/70 gjær .Tempraturen burde vel strengt tatt vært litt høyere?
Vil det hjelpe og sette den litt varmere en ukes tid ?
Håper noen har noen tips .
 
Hvis du skriver hvor mange liter du gjærer og hvor mye gjær, hvor mange pakker du hadde i, så er det litt lettere å komme med gode tips :)
Generelt sett så er å sette den varmere et bra tips.
 
Hei
23 liter 22gram gjær :)
Nå er ikkje eg Den Store Lager eksperten på forumet, men du har gjæret på ganske lav temp, så det er nærligende å tro at du kanskje har for lite gjær.
Andre får svare, det gjør de nok snart, men eg tipper du skal øke tempen. Evt også tilsette mer gjær.
Lar denne gå videre til andre. Men huske å oppgi mengde gjær og liter vørter neste gang ;)
 
8 grader var voldsomt lavt for den gjæren, min erfaring er att den er treg selv ved 11-12 grader. Stepp den opp 2-3 grader i døgnet til rundt 17-18 grader og gi den ett par uker til.
 
Nå er ikkje eg Den Store Lager eksperten på forumet, men du har gjæret på ganske lav temp, så det er nærligende å tro at du kanskje har for lite gjær.
Andre får svare, det gjør de nok snart, men eg tipper du skal øke tempen. Evt også tilsette mer gjær.
Lar denne gå videre til andre. Men huske å oppgi mengde gjær og liter vørter neste gang ;)
Da er den satt på et varmere sted , prøver det litt og ser om det blir noe action i karet,så setter jeg den evt.tilbake igjen.Takk for kjapp respons :)
 
Jeg vile ha fått temp opp noen grader ca 12c i en uke og sett da om sg har gått ned og så opp til ca 16c noen dager
 
8 grader var voldsomt lavt for den gjæren, min erfaring er att den er treg selv ved 11-12 grader. Stepp den opp 2-3 grader i døgnet til rundt 17-18 grader og gi den ett par uker til.
Jepp,det blei litt kaldt.... nå er den flytta til varmere strøk ;)
 
Da er den satt på et varmere sted , prøver det litt og ser om det blir noe action i karet,så setter jeg den evt.tilbake igjen.Takk for kjapp respons :)

Tilsatte du oksygen og gjærnæring ved pitch?
Har ikke prøvd 8gr, men har alltid denne gjæra på 9 gr uten problemer. (2 pk/22g. rehydrert)
Du kan jo uansett ta en diacetylrast på 15 gr i 4-5 dager, så burde du få litt liv i karet :)
 
8 grader er lavt – stoffskiftet til gjæren går veldig sakte på så lav temperatur. Derfor trenger man mye gjær. Produsenten anbefaler 200-300 g/hl ved 9 grader. Du har altså brukt langt under halvparten av det du trenger:
PITCHING: 80 to 120 g/hl for fermentation at 12°C – 15°C (53.6-59°F). Increase pitching for fermentation lower than 12°C (53°F), up to 200 to 300 g/hl at 9°C (48°F). Denne gjæren jobber greit ved 12-13 grader – og da hadde 22 g vært innafor.
Sett opp temperaturen ASAP!
 
Nå er ikkje eg Den Store Lager eksperten på forumet, men du har gjæret på ganske lav temp, så det er nærligende å tro at du kanskje har for lite gjær.
Andre får svare, det gjør de nok snart, men eg tipper du skal øke tempen. Evt også tilsette mer gjær.
Lar denne gå videre til andre. Men huske å oppgi mengde gjær og liter vørter neste gang ;)

Helt klart for lite gjær, ja.

w-34/70 er en Frohberger-type lagergjær, dvs. at den hører til den av de to gruppene vi deler lagergjæren inn i som ikke fungerer så godt ved de laveste temperaturene. (Den andre er Saaz. Carlsbergs gjær og gjæren til Pilsner Urquell hører til denne.) 8 grader er likevel en grei starttemperatur for 34/70, men da kreves det mye gjær.

Hvis du tenker at undergjæret øl i utgangspunktet trenger dobbelt så mye gjær som overgjæret, og at du så trenger dobbelt så mye som det igjen når du beveger deg ned mot nedre temperaturgrense, så ender du opp med i alle fall fem poser til 23 liter 1.050-øl på 8 grader. Her er det veldig vanskelig å bruke for mye.

Dette blir dyrt, så løsningen er å sette en stor starter. 3 liter på en pose skulle bringe deg i mål - forutsatt at du har magnetrører. Da skulle du ha godt over 500 milliarder celler, og det bør holde.

Og så er det nok ikke nødvendig å gjære så lavt som 8 grader heller, sjøl om du satser på lav temperatur for et reinest mulig øl. Men her får folk med mer erfaring enn meg uttale seg. 34/70 skal lage godt øl på. Jeg sikter mot 10 grader, og så lar jeg den stige når 3/4 av løpet ned mot FG er unnagjort. Jeg har en helles nå som står på 17 grader for å modnes og kvitte seg med diacetyl.

Det @Chiefen sier, er nok et godt tips, vil jeg tro.
 
Helt klart for lite gjær, ja.

w-34/70 er en Frohberger-type lagergjær, dvs. at den hører til den av de to gruppene vi deler lagergjæren inn i som ikke fungerer så godt ved de laveste temperaturene. (Den andre er Saaz. Carlsbergs gjær og gjæren til Pilsner Urquell hører til denne.) 8 grader er likevel en grei starttemperatur for 34/70, men da kreves det mye gjær.

Hvis du tenker at undergjæret øl i utgangspunktet trenger dobbelt så mye gjær som overgjæret, og at du så trenger dobbelt så mye som det igjen når du beveger deg ned mot nedre temperaturgrense, så ender du opp med i alle fall fem poser til 23 liter 1.050-øl på 8 grader. Her er det veldig vanskelig å bruke for mye.

Dette blir dyrt, så løsningen er å sette en stor starter. 3 liter på en pose skulle bringe deg i mål - forutsatt at du har magnetrører. Da skulle du ha godt over 500 milliarder celler, og det bør holde.

Og så er det nok ikke nødvendig å gjære så lavt som 8 grader heller, sjøl om du satser på lav temperatur for et reinest mulig øl. Men her får folk med mer erfaring enn meg uttale seg. 34/70 skal lage godt øl på. Jeg sikter mot 10 grader, og så lar jeg den stige når 3/4 av løpet ned mot FG er unnagjort. Jeg har en helles nå som står på 17 grader for å modnes og kvitte seg med diacetyl.

Det @Chiefen sier, er nok et godt tips, vil jeg tro.
Er det innafor å fylle på med mer tørrgjær underveis?
 
Er det innafor å fylle på med mer tørrgjær underveis?

Nå er jeg på tynn is, men teoretisk skulle det kanskje ha noe for seg. Om du veit du har underpitchet, og gjæringa her gått litt treigt, så skulle du vel få en mer effektiv utgjæring og opprydning på den måten. Men jeg tror du da skal sette en liten starter, og ha den i på full kräusen. Og NB; passe på at den har samme temperatur som ølet når du tilsetter.
 
Sånn generelt: Hvis du tilsetter nok gjær fra starten av kan du jo bare piche på 8*C og la det stige til 10 i løpet av et par dager. Deretter la det stige lineært til 17*C i løpet av de neste 12 dager. Da er ølet ferdig, så kan man selvfølgelig diskutere om det egentlig er best lineært eller i step, og om hurtiglager egentlig blir optimalt. Og så er det jo avhengig av gjærtype. Min erfaring er at 8->17 på 14 dager er mer enn godt nok til at min gane foretrekker egenproduksjon fremfor kommersielt, kanskje med unntak av noen veldig gode tyskere. Nå ble det reklame for hurtiglager igjen, ajaj. :)
 
Takker og bukker for alle tips .Mye og sette seg inni når det gjelder gjæring ser jeg. Nå er det fart i karet igjen.Lar det stå et par uker så blir ihvertfall SG'n lavere :)
 
Sånn generelt: Hvis du tilsetter nok gjær fra starten av kan du jo bare piche på 8*C og la det stige til 10 i løpet av et par dager. Deretter la det stige lineært til 17*C i løpet av de neste 12 dager. Da er ølet ferdig, så kan man selvfølgelig diskutere om det egentlig er best lineært eller i step, og om hurtiglager egentlig blir optimalt. Og så er det jo avhengig av gjærtype. Min erfaring er at 8->17 på 14 dager er mer enn godt nok til at min gane foretrekker egenproduksjon fremfor kommersielt, kanskje med unntak av noen veldig gode tyskere. Nå ble det reklame for hurtiglager igjen, ajaj. :)

Du driver kanskje ut hydrogensulfidet mer effektivt på den måten, også?

Og ja, det var de der tyskerne:( - sjøl om du lager sabla godt øl, så har du et poeng der. Lederer - mmmm!
 
Dette blir dyrt, så løsningen er å sette en stor starter. 3 liter på en pose skulle bringe deg i mål - forutsatt at du har magnetrører. Da skulle du ha godt over 500 milliarder celler, og det bør holde.

Hei! Hvilken kalkulator brukte du for å finne ut dette!
Jeg ser at brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator ikke gir meg i nærheten av nødvendig antall celler med en pakke (11,5 gr)
Vil gjerne føye til at jeg ikke har brukt annet enn rehydrert tørrgjær tidligere, så gjærstarter er nytt for meg!
 
Hei! Hvilken kalkulator brukte du for å finne ut dette!
Jeg ser at brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator ikke gir meg i nærheten av nødvendig antall celler med en pakke (11,5 gr)
Vil gjerne føye til at jeg ikke har brukt annet enn rehydrert tørrgjær tidligere, så gjærstarter er nytt for meg!

Jeg bruker den der. Legg inn ei pakke tørrgjær, og sett "Target pitch rate" til 1,75.
Gå ned til "make a starter", og trykk på "Grab from" above. Da finner du ut at en 3 liters starter med OG 1.036 (default setting'en) gir deg over 500 milliarder når du velger settingen "Braukaiser stirplate".

Har du ikke magnetrører, begynner det å bli snakk om veldig store startere. Da er det nesten bedre å brygge en liten batch først, og så bruke gjæren fra den.
 
Du driver kanskje ut hydrogensulfidet mer effektivt på den måten, også?

Og ja, det var de der tyskerne:( - sjøl om du lager sabla godt øl, så har du et poeng der. Lederer - mmmm!

Jo takk! :) Eller Mahr's Bräu Pilsner, kellerbier og helles!
Og jeg er ganske sikker på at alt som er i gassform lettere forlater ølet gjennom denne prosessen. Være seg av godt eller vondt.
 
Tilbake
Topp