Gjæring av pilsner

Satte en pils for åtte dager siden med wyeast 2007. Den hadde i går nådd 2/3 til FG. Økte derfor til 13 grader for diacetyl rest. Det annbefales at pils gjærer i tre uker. Er dette nødvendig når gjæringen har kommet så langt allerede? Hvis ja. Bør jeg senke til 10 grader igjeb etter 3 dager med diacetyl rest?

Ta en kikke på denne: http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Fermenting_Lagers

Skroller du ned til diagrammene over ulike gjæringsmåter, ser du at du ligger nærmest alt. C. Og det du da skal gjøre, er å la den stå på 13 grader (artikkelen sier 12, men det går nok bra) til du har nådd FG. Og så: "After that rest, the beer is racked from the yeast and quickly chilled to lagering temperatures. Since no further yeast activity is necessary (target attenuation has been reached and diacetyl has been reduced) there is no need in a gradual cooling of the beer to avoid shocking the yeast."

Ellers finnes det folk her på forumet med langt større kompetanse på lagerbrygging enn meg, så de kan kanskje legge til noe fornuftig.

Hva du praktisk har muligheter til, er en faktor her. Men det optimale er jo å få ølet over på fat, og så kuldelagre/-modne det lenge og vel. Jeg har latt ølet på litt ekstra tid på gjæringsdunken uten å senke temperaturen, og så har jeg flasket, og satt flaskene i kjøleskap. Det har fungert fint, det.

Sist redigert:
Har lest artikkelen, men forstår jeg det slik at hvis alt C benyttes så skal den stå på diacetyl rest til den har nådd FG enten det har gått 2 eller 3 uker? Mener at den bør stå tre uker uansett slik at gjæren har ryddet opp skikkelig. Oppskriften til gahrs pilsner står ko 21 dager.

Ser en på alternativ D så kan man faktisk gjære på 9 grader kontinuerlig. Evnt stikke om til fat når SG er 8 poeng ifra FG (fast fermentation test først) da vil den gjære til FG og samtidig karbonere ølen. Diacetyl dall også være redusert til minimum, men samtidig kan man gjære den ut på samme kar hele tiden, men karbonere naturlig. Kan ikke helt se at det er noen diacetyl rest her. Men forfatter sier så... Den artikkelen gjør meg mere usikker en klok dessverre

Ser en på alternativ D så kan man faktisk gjære på 9 grader kontinuerlig. Evnt stikke om til fat når SG er 8 poeng ifra FG (fast fermentation test først) da vil den gjære til FG og samtidig karbonere ølen. Diacetyl dall også være redusert til minimum, men samtidig kan man gjære den ut på samme kar hele tiden, men karbonere naturlig. Kan ikke helt se at det er noen diacetyl rest her. Men forfatter sier så... Den artikkelen gjør meg mere usikker en klok dessverre

Alt D har ikke diacetylrest fordi du helst tilsetter krausen ved overføring, denne aktive gjæren tar seg av det som må ryddes opp i, hvis det er noe.

Du bør ikke coldchrashe og tappe før etter tre uker. Gjæra arbeider selv om den ikke endrer FG. Hvis du må tappe så raskt som råd sørg for å få med noe gjær på fatet og lagre på 6-7 grader i minst tre uker for så å senke temperaturen. Da får gjæra tid til å rydde opp.
mvh
Bårdd

Alt D har ikke diacetylrest fordi du helst tilsetter krausen ved overføring, denne aktive gjæren tar seg av det som må ryddes opp i, hvis det er noe.

Ja ok ser det står lengre ned. I mitt tilfelle så har min pils OG 1.048 gjæret åtte dager på 10 grader. Så ved 1.023 (2/3 del ut i gjæring) satt på 13 grader i snart to dager. Nå er den på 1.015. FG er estimert til 1.013. Da skal jeg altså i mitt tilfelle likevel la den stå på 13 grader I 1.5 uke til selvom den har nåd FG til helgen? Jeg forsto utifra alternativ C at diacetyl rast er på 4 dager. Skjønner at alt er relativt, men ser ingensteder i den braukeiser linken noe om gjæring i tre uker. Bare sån for å kverulere hehe

Ikke tenk så mye på antall dager du leser fra tyskere. De bruker gjerne n-te generasjonsgjær som er mye raskere og har perfeksjonert greia si. Bruk sunn fornuft og la det stå til :)

Ikke tenk så mye på antall dager du leser fra tyskere. De bruker gjerne n-te generasjonsgjær som er mye raskere og har perfeksjonert greia si. Bruk sunn fornuft og la det stå til :)

Okei Lytter til erfarne bryggerne! Men da lar jeg den stå ved 13 grader helt til slutt? Senker den ikke til 10 igjen?

Okei Lytter til erfarne bryggerne! Men da lar jeg den stå ved 13 grader helt til slutt? Senker den ikke til 10 igjen?

La den stå ja. Når du har nådd (målt) FG så lar du den stå en liten stund til. Ikke noe poeng i å senke ned til 10 for noen få dager.

Tilbake
Topp