Gjæring av undergjæret øl

Hei! Jeg er helt ny på brygging. Kjøpte med et BIAB sett å satte igang. Bryggingen gikk fint, men lurer litt på:
Jeg kjøpte et all grain sett av typen Bayern Brock. Dette er et undergjæret øl. Men etter hva je har lest meg til, skal undergjæret øl gjære ved ca 12 grader og i ca 3 uker. I oppskriften står det at den skal gjære i 14dager ved 18-22 grader? Jeg trodde så høy gjæringstemp kun var for overgjæret øl?

Gjæringstemperaturen er avhengig av gjærtypen.
Gjæringstiden er individuell, men lagergjæring tar lengere tid.
Desverre er mye ferdigkit merket totalt i det blå i hensyn type/gjæringstid/alt.
Hvilket kit og hvilken gjær er dette?
Beklgeligvis skjønner forhandlere og/eller produsenter ikke dette. Håpløs mangelfull feilinformasjon.
Det blir uansett øl :)

Jeg mener å huske det var en gul pose med Saflager. Nr husker jeg ikke. Dette er et All Grain sett som selges på bryggeland.no og heter Bayern Bock. Var lite infor på nett om ølet. Jeg kjøpte det på den lokale Roma.

Da er det trolig Safalager S23, og 12 grader er å anbefale for ikke å få øl som smaker fruktsalat.

Men, er det en fermentis tørrgjær så står alltid anbefalt temperatur på pakken. Se ellers fermentis.com

SindreW skrev:
Da er det trolig Safalager S23, og 12 grader er å anbefale for ikke å få øl som smaker fruktsalat.

Men, er det en fermentis tørrgjær så står alltid anbefalt temperatur på pakken. Se ellers fermentis.com

Pakken har jeg ikke lenger dessverre. Den har stått å gjære nå på 20 grader siden fredag. Kan jeg sette den til 12grader nå? Og skal den gjære lenger enn 14dager, ved 12grader?

Det er nok bare og la det stå på samme temperatur i to uker før flasking. Øl blir det, kan til og med bli godt.

Men, det vil nok avvike en del fra stilen. En bock har mye restsødme og maltsmak, du vil trolig få høyere utgjæring og et tørrere og sterkere øl.
Samtidig vil gjæren lage en del fruktig smak/lukt. Trolig blir det mer i retning av belgisk brun/mørk trappist enn bock.

Om det ikke faller i smak, anbefaler jeg å sette denne batchen bakerst i boden og ta den frem igjen til neste jul. Du kan risikere å få en positiv overraskelse.

Tilbake
Topp