Gjæring, cold crash, karbonering?

oddev

 
Mitt første all-grain IPA har nå stått drøye 2 uker på gjæringsdunk, og blir stående en snau uke til tipper jeg..
Er usikker på hvor lenge ølet kan stå på dunken, og om det er en uheldig kombinasjon å la det stå lenge for så å cold crashe ølet? Vil jeg fortsatt klare naturlig karbonering?
 
Det gjør du, det er ikke uvanlig at det blir gjort slik.
Du kan og hoppe over kaldkræsset og ha det på flaske eller fat og kjøle når karbonering er derdi.
 
Så det vil ikke lønne seg noe særlig å kjøle det før flasking? Har lest mye positivt om dette i forhold til klarhet på ølet.
Bare det et "nok gjær" igjen til at det lar seg karbonere.. Det er kanskje ikke noe problem..?


Sent from my iPad using Tapatalk - now Free
 
Det blir vel mindre og mindre gjær etter som det klarner, men ikke fritt, da kan det ta mere tid før karboneringssukkeret er spist opp, det krever bare mer tolmodighet :)
 
Rett meg gjerne hvis jeg tar feil. Men mener å ha lest i Yeast at når gjæren legger seg, og man ikke lenger ser at det henger gjær i ølet med det blotte øyet. Så er det ca 3 millioner celler pr ml som er der. Altså grensen for hva man kan se med øyet, er ca 3millioner pr ml.
 
Tilbake
Topp