Gjæring/fate ved turnusarbeid

Kristian Andreassen

Norbrygg-medlem
Jeg satte en porter for akkurat en uke siden. Traff på OG, men nå er SG (1014). Noe under det som var oppgitt som FG (1017).
Det jeg lurer på nå er om dere ville tappet på fat for karbonering, eller om dere ville ventet 13 dager til. Det blir mitt tilfelle da jeg jobber turnus.
Om det er relevant, så brukte jeg S-04.

Det er ikke første gang dette blir et spørsmål for meg. Turnusarbeidet gjør at det passer seg best å sette øl helga før jeg drar på jobb (borte 12 dager).
Når jeg setter det helga jeg kommer hjem, blir det enten 1 eller 3 uker gjæring. Er det da greit å fate så lenge jeg er relativt nært FG?
Vil det være problem at det gjærer ut helt på fatet? Sett i forhold til 10-12 dager uten gjæring på gjærkaka?
 
Hvis FG er stabil er det bare å tappe.
Om FG er 1017 eller 1014 er i prinsippet likegyldig, så lenge du er sikker på at den er ferdigjæret.
Tre uker gjæring er null problem, og i utgangspunktet bare et pluss. En uke vil ofte være for kort tid, med mindre du har stålkontroll på gjæringen.

Det vil ikke være et problem at det gjærer på fatet, men hvorfor stresse?
Mål SG før du reiser, og mål igjen når du kommer hjem. Jeg er ganske sikker på at sluttproduktet blir bedre, og jeg er like sikker på at det i hvert fall ikke blir dårligere  ;)
 
Fint å få svar på denne og tar gjerne imot flere synspunkter. Vet at 1 uke er for kort og at jeg ikke er sikker på hvor FG vil ende. Det jeg lurer på er om det er forskjell på smak om den gjærer ferdig på dunken eller på corneliusfatet. Har det ikke travelt og om det blir bedre av å stå lengre på samme dunk gjør jeg gjerne det.
Hvilke gjær gjelder dette for? Ser for meg at en weis har godt av å bli fatet tidligere da man gjerne vil ha med litt gjær på fatet.
 
Jeg hadde ventet. Om du har muligheten så kan du jo be noen sette ølet kjølig etter det har gått en uke til.
 
E jobbar nordsjøturnus og har ofte øl i gjæringskapet når eg er ute på jobb. Har ein medbryggar (meddrikkar eigentleg) som tørrhumlar og eventuelt justerar temperaturen for meg.
Har regelmessig ale i tre veker i spannet. Då er det klart for tapping og karbonering når eg kjem heim.
 
protto skrev:
E jobbar nordsjøturnus og har ofte øl i gjæringskapet når eg er ute på jobb. Har ein medbryggar (meddrikkar eigentleg) som tørrhumlar og eventuelt justerar temperaturen for meg.
Har regelmessig ale i tre veker i spannet. Då er det klart for tapping og karbonering når eg kjem heim.

+1
 
Tilbake
Topp