Gjæring har stoppet opp

Har laget en Havre Stout og fikk OG på 1,051. Etter 14 dager med gjæring er den bare kommet ned i 1.020. Er det noe jeg kan gjøre for å få den lengre ned.
Har brukt 2 pakker safbrew S-33 til 23 liter ferdig vørter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hydrometeret er kalibrert har også målt med refraktometer og får samme resultat.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Husk også å ikke måle med kikkert etter det har gjæret, alkoholen vil kødde til målingen din.
 
Oppskriften er
5 kg pale ale,
0,5 kg carafa 3,
0,3 kg roasted barley
0,3 kg havreflak


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Oppskriften er
5 kg pale ale,
0,5 kg carafa 3,
0,3 kg roasted barley
0,3 kg havreflak


Sent from my iPhone using Tapatalk
Helt normalt for den gjæren du har valgt. S-33 er kjent for å legge seg til ro tidligere enn f.eks US-05 som hadde vært et mye bedre alternativ til den type øl du har laget.
 
Når du hiver oppi en pose us-05, hydrerer du den da først? Eller plumper du bare gjæren rett i karet? Jeg har selv en IPA som jeg synes går smått i gjæringen. OG 1.074. SG ca 1.030 etter 6 dager. Brukte wyeast london ale III, men den nærmet seg utløpsdato når jeg kjøpte den og jeg rakk kun å la den stå et døgn i starter før jeg slo den i vørteren. Tenker jeg må ha mer gjær i ølet og vurderer enten mer av 1318 (wy) eller som sagt us-05. Forslag, anyone?
 
Jeg ristet litt på karet og etter to dager begynte det å gjære igjen... Det sto en uke til og fikk FG på 1.012


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Synes jeg ser dette oftere på vinteren en ellers i året. Jeg har selv vært ute for dette når jeg bruker godt flokkulerende engelske gjærtyper WLP 002 og i noen grad 007.

Jeg tror at problemet for meg, og sikkert andre og, skriver seg fra rommene vi bruker som gjæringsrom. Kjeller/vaskerom ubrukte soverom etc. Her kan temperaturen variere og ikke minst synke ganske mye om f.eks natten. Har man kommet 1/2-2/3 ut i gjæringen er det en reell risiko for at gjære flokkulerer ut når temperaturen synker raskt. Er det en godt flokkulerende gjær skal det mer til for å få den i gang.

mvh
Bård
 
Stemmer godt med mine erfaringer, også. Og nå har jeg en porter stående, med wlp002. Satte den for 24 timer siden, og den tikker og går jevnt og fint på, først på 17 og nå på 18 grader, i et rom som holder ca.14. Her gjelder det å følge med med hydrometeret, for i det øyeblikket gjæringen begynner å avta, synkeer temperaturen i dunken, og da blir det fort kritisk.
 
Tilbake
Topp