Gjæring i to omganger

Jeg skal brygge en sterk Imperial Stout og vil gjære i to omganger, først med en vanlig ale gjær og så med en super high gravity ale gjær. Når og hvordan repitcher jeg? Skal jeg la den første gjæringen bruke de normale to ukene før jeg tapper over i ny dunk og rister inn supergjæren, tilsetter oksygen og la dette stå i to nye uker? Eller skal jeg tapper over og røre inn supergjæren veldig forsiktig for å unngå oksygen?
 
Har litt erfaring med dette nå på godt og vondt

Det jeg da har gjort og som jeg nettopp gjorde igjen idag var å helle en batch som ikke helt var ferdig gjæret med bl.a WLP007
over en heftig starter med Highgravity Yeast
 
loebrygg skrev:
Har litt erfaring med dette nå på godt og vondt

Det jeg da har gjort og som jeg nettopp gjorde igjen idag var å helle en batch som ikke helt var ferdig gjæret med bl.a WLP007
over en heftig starter med Highgravity Yeast

Gjorde du det rett etter stormgjæringen? Og ristet du inn mer luft?
 
Har gjort tilsvende når vi lagde vår 15% Imperial Black IPA.
Det vi gjorde var å la WLP007 få drøyt to uker på seg.
Deretter tilsatte vi en aktiv starter med WLP099 som tok de siste apr prosentene.
NB! Gjæringen kan gå litt smått på slutten så mål lik SG flere ganger før du flasker.
Vi gjorde ikek det godt nok og våre flasker skummer litt over når de åpnes nå.
 
Og ja, riste inn godt med luft er viktig
Hvis/når jeg skal prøve meg på no like ekstremt igjen
vil jeg først gjære så godt ut jeg kan med f.eks WLP007 og hvis den ikke stopper på ønsket FG, helle den over 009
 
Eg vil anbefale oksygen, og wlp 099

Står litt på white labs sin side.

http://www.whitelabs.com/beer/strains_wlp099.html
 
Takk for svar, da prøver jeg meg på en party gyle der første avrenning blir 20 liter Imperial Basterd Stout som får to uker på 1968 London ESB gjær og så et par uker med 099. Etterpå skal den på et Laphroig-primet eikefat og stå bortgjemt frem til jul. Skal serveres i cognac-glass  :)
 
Tilbake
Topp