Gjæring: kan noen vurdere bildet

Hei
Har en Lucky Jack stående. Vørteren var uten anmerkning, og har gjæret en uke. Skal tørrhumle idag, og da ser det slik ut (se bildet).
Er dette toppgjær som jeg burde høste?
Skal jeg fjerne dette før tørrhumling?
Eller bare slippe humlen rett på dette laget?

Første gangen jeg har sett så distinkt toppgjær. Sikkert fordi jeg tilsatte oksygen 1 liter i ca 90 sekunder.

Tar imot tips med stor takk :)
 

Vedlegg

  • DSC_0043.JPG
    DSC_0043.JPG
    86,7 KB · Sett: 396
Dette ser ganske bra ut. Fu kan topphøste hvis du ønsker eller bare slippe humlen rett oppi.
Kan jeg spørre hvorfor du tilsatte 1 liter i 90 sek med oksygen? For mye oksygen kan påvirke gjæringsfasene og man kan få ganske mye gjær som mulig det du ser i bildet :)
 
Det var første gang jeg tilsatte oksygen. Leste Gahr sin artikkel i medlemsseksjonen, hvor han mente at 90 sekunder med 1 liter ville kunne gi rundt 16 ppm. Han sier at han tilsetter enda lenger ved høyere OG. Lucky Jack 'en har OG 1.046,så da tenkte jeg at 90 sekunder burde være ok :)

Jeg trenger ikke gjæren (Wlp001) så da bare slipper jeg humlen på dette laget. Humlen vil ikke bare da legge seg opp på toppgjær en da? Ble litt usikker, har ikke lyst å begynne å røre i dette ;)
 
Nødvendig varighet av O2-tilsetning vil variere med hvor fin brusestein du har. Med 0,5 micron er 1 l/m i 1 minutt relativt greit på øl av "normalstyrke" dersom man snakker om drøyt 20 liter og overgjær. Har du 2 micron, skal du nok tilsette O2 noe lenger.
 
Jeg har 0,5 micron, så da er det nok tilsatt litt for mye. Får vel justere litt ned på neste brygg.

Brygger 25 liter batcher, så da er 60 sek sikkert nok på en slik ale.
 
Ja, jeg pleier konsekvent å tilsette 60 sek (brygger ale og OG under 1.06.)

Det blir nok øl av dette også skal du se :)
 
Takk for hjelpen alle. Må bygge opp erfaring, kommer ikke gratis. Batch #5 dette, og basillen har allerede tatt meg.... Altoppslukende hobby dette.

Når jeg ser på bilde, skjønte jeg plutselig begrepet overgjæret :D
 
Hei på dere!
Mitt første brygg, ser det normalt ut?
er et Coopers real ale.
Even
 

Vedlegg

  • DSC_0010.JPG
    DSC_0010.JPG
    315,9 KB · Sett: 194
Hei på dere!
Mitt første brygg, ser det normalt ut?
er et Coopers real ale.
Even
Hvor lenge har dette stått og ved hvilken temperatur?

Ser ut som gjæringen har gått sin gang og gjæren har bunnfelt fint.

Ser også ut som du har avleiringer ganske langt oppover sidene på bøtta, etter en solid stormgjæring.
 
Vedrørende topphøsting så høres det interresant ut for meg da jeg ikke bruker humleposer samt at jeg få en del trub med. Ved tidligere forsøk på vasking har ikke gjæren skilt seg ut fra trubben i det hele tatt.
Hvilke konsekvenser har det for brygget å fjerne gjær, og når gjøres dette normalt? Akkurat når stormgjæring er ferdig?
 
Hvor lenge har dette stått og ved hvilken temperatur?

Ser ut som gjæringen har gått sin gang og gjæren har bunnfelt fint.

Ser også ut som du har avleiringer ganske langt oppover sidene på bøtta, etter en solid stormgjæring.

Det har stått i 4 dager i ca 22 grader... Målte 1040 med hydrometer i går.
 
Tilbake
Topp