Gjæring på 23 l PET-flasker. Erfaringer?

JEG

Moderator
Benk-kjølekapet jeg gjærer i er ikke stort nok til Fermentosaurus, og det ser ikke ut til at 27 l gen2 heller vil gå. Kunne tenkt meg noe annet enn PP "bøttene". Har da vurdert Speidel (HDPE),men lurer på om ikke PET-kar kan være vel så grei. 23 l passer meg perfekt (brygger normalt 21 liter). Liker at det er PET, men er noe usikker på renholdet. Dog vil jeg tro at PBW i varmt vann og hard risting burde funke bra. Alternativt ser jeg for meg en teleskop-svamp (tm).

Noen med erfaring eller tanker rundt å bruke disse?
Screenshot 2018-10-09 at 18.07.36.png
 
Trenger du PET? Type skal du langtidslagre? Jeg tenker på renholdet. De er PITA å rengjøre, spes siden de ikke tåler over 60 grader, da smelter greia. Hvis du skal brygge "vanlig", så ville jeg faktisk bare brukt bøtter.
 
Nei, trenger normalt ikke PET. Synes bare det virker greit, både fordi de er harde (skraper, O2 og lukt) og gjennomsiktige. Er vel ikke mye mer enn 60'C man har ut av springen uansett? HDPE blir fort alternativet.
 
Right. Jeg synes iallefall de er forferdelige å rengjøre ifht vanlig plasbøtte. Det er vel helt sikkert bare å la stå lenge nok med noe vaskemiddel forsåvidt, men man kommer ikke nedi de fysisk det synes jeg er litt partypooper. HDPE-karene til Speidel er jo mye lettere å rengjøre, eneste aberet jeg selv har med de er at det er lett å dra med seg trub ut av krana grunnet uformingen på bunnen. Men det er jo artig med nye greier :)
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Vestbrygg selger Fermonster link som har større åpning.
Jeg har en slik og har brygget ett brygg med den nå.

Jeg fikk bort alt synlig krausen og humlerester med å spyle med varmt vann fra springen.
Nå står den full med PBW.
Når jeg får tid til den igjen, tømmer jeg ut PBW, spyler med varmt vann og anser den som ren.
Da får den ligge på siden for å tørke og så er den klar til bruk igjen.

upload_2018-10-9_18-52-40.jpeg

Jeg har også noen av Staples vanndunkene som har samme form som de PET flaskene det vises til i først innlegget.
Med varmt PBW vann, risting og ta tiden til hjelp ble det også rent.

Om jeg kan unngå å bruke noe som kan ripe opp innsiden, så lar jeg det være.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Jeg bruker det jeg antar er akkurat samme type sett ut fra bildet. Samme årsak også. Kjøleskapet er akkurat for lite. Bruker det kun til presisjonsgjæring av lagerøl. Har 8 grader i boden, men liker å splitte mellom to kar hvor det ene blir regulert av ITC og andre står i boden for å se om jeg kan smake forskjell. Har opplevd veldig lite negativt med PET.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Vestbrygg selger Fermonster link som har større åpning.
Jeg har en slik og har brygget ett brygg med den nå.

Jeg fikk bort alt synlig krausen og humlerester med å spyle med varmt vann fra springen.
Nå står den full med PBW.
Når jeg får tid til den igjen, tømmer jeg ut PBW, spyler med varmt vann og anser den som ren.
Da får den ligge på siden for å tørke og så er den klar til bruk igjen.
Har også sett på den. Blir litt dyrere (100-lapp og frakt), og har heller ikke hull (20 % sjanse for at jeg kødder til hullet selv).
Forstår det slik at du er fornøyd med den, så får uansett vurdere det opp mot en Speidel.

Jeg har også noen av Staples vanndunkene som har samme form som de PET flaskene det vises til i først innlegget.
Med varmt PBW vann, risting og ta tiden til hjelp ble det også rent.

Om jeg kan unngå å bruke noe som kan ripe opp innsiden, så lar jeg det være.
Har også en Staples dunk, men den er bare på 15.4 l.
 
Har brukt sånn 23l betterbottle noen ganger og syns det funket helt topp. Kjekt at de er gjennomsiktig og ha kamera i gjæringsskapet [emoji4]
Spylte godt etter bruk og lot stå med pbw til jeg skulle bruke det igjen. Rent og pent [emoji4]
Mekket til noe greier så jeg kunne pushe ølet ut med co2 etter gjæring så hadde ikke behov for krane i bunn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
c6a976caf5c7c997931c89fcc80de9c3.jpg


Beste bilde jeg fant i farten. Er bare en T kobling. Under gjæring er det thermowell fra toppen og ned og blowoff fra siden på T. Etter gjæring byttet jeg til ett rustfritt rør fra topp og satte co2 inn der blowoff var. Hadde tenkt å lage det litt bedre men byttet til 30l plast speidel med noen deler fra norcal brewing solutions så ble ikke noe av.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
c6a976caf5c7c997931c89fcc80de9c3.jpg


Beste bilde jeg fant i farten. Er bare en T kobling. Under gjæring er det thermowell fra toppen og ned og blowoff fra siden på T. Etter gjæring byttet jeg til ett rustfritt rør fra topp og satte co2 inn der blowoff var. Hadde tenkt å lage det litt bedre men byttet til 30l plast speidel med noen deler fra norcal brewing solutions så ble ikke noe av.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Konseptet kalles Bulldog og brukes ofte til å overføre øl fra eiketønner uten å måtte bruke kran eller hevert.
http://www.milkthefunk.com/wiki/Eccentric_Beekeeper_Bulldog
 
Tilbake
Topp